Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.13/1508
Title: A perceção do luto infantil nos contextos educacionais e familiar
Author: Duarte, Vera Joana Vasconcelos Gonçalves
Advisor: Beja, Maria João Gouveia Pereira
Franco, Maria da Glória Salazar d'Eça Costa
Keywords: Perda
Luto
Crianças
Professores
Pais
Loss
Grief
Bereavement
Mourning
Children
Teachers
Parents
Psicologia da Educação
.
Faculdade de Artes e Humanidades
Defense Date: 25-May-2015
Abstract: O luto é um processo social, cultural, étnico, pessoal, natural e transversal a qualquer faixa etária e género, não se devendo minimizar o impacto que assume junto de qualquer pessoa. Este processo não tem de estar exclusivamente ligado à perda por morte, podendo relacionar-se com a perda de um objeto, com uma impossibilidade, dificuldade, doença, desemprego, separação, privação de algo ou alguém, entre outros aspetos relacionados com alguma lacuna emocional. O objetivo geral desta investigação centrou-se em compreender a perspetiva de pais e professores sobre o luto infantil. Para isso foram aplicados os questionários Luto infantil no contexto educacional a 67 professores titulares de escolas básicas públicas do 1º ciclo do concelho do Funchal, e Luto infantil no contexto familiar a 109 pais de alunos do 1º ciclo a frequentar uma escola pública no mesmo concelho. As principais conclusões do estudo vão ao encontro da literatura, na medida em que, quer pais, quer professores, entendem que o luto pode ser originado por distintos tipos de perda; assumem não ter formação e informação suficientes para abordar o tema, bem como, algumas dificuldades para dialogar com a criança enlutada. Paralelamente, os pais acham importante a vivência do processo de luto no seio familiar e os professores acham crucial e demonstram-se disponíveis para apoiar alunos nesta situação. Finalmente, ambos atestam que é importante educar para a perda e o luto. Tal permite-nos apontar algumas linhas de investigação e intervenção, a nível pedagógico, direcionadas para pais, professores e crianças enlutadas, tendo a escola como principal elo de ligação.
Grief is a social, cultural, ethnic, personal, natural process transversal to any age group and gender, and there for, the impact that it takes in any person should not be minimized. This process does not have to be exclusively linked to the loss by death, it may be related to the loss of an object, with an impossibility, hardship, sickness, unemployment, separation, deprivation of something or someone, and other aspects related to some emotional gap. The general objective of this research focused on understanding the perspective of parents and teachers on child bereavement. For that, child grief questionnaires were applied in educational settings, to 67 primary public schools teachers in the municipality of Funchal, and mourning children in a family context to 109 parents of 1st cycle students attending a public school in the same district. The main conclusions of the study are in line with the literature, to the extent that, either parents or teachers, understand that grief can be caused by different types of loss; take notice that they do not have sufficient training and information to address the issue, as well as some difficulties in starting dialogue with bereaved children. In parallel, the parents see the importance of experiencing the grieving process within the family and the teachers find crucial to show themselves available to support students in this situation. Finally, both attest that it is important to educate for loss and mourning situations. This allows us to point out some lines of investigation and intervention, in an educational level, directed to parents, teachers and bereaved children, with the school as main link.
URI: http://hdl.handle.net/10400.13/1508
Designation: Mestrado em Psicologia da Educação
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MestradoVeraDuarte.pdf1,18 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.