Pereira, Bárbara Rubina Coelho RamosBrazão, José Paulo Gomes2022-07-262022-07-262022Pereira, B. R. C. R., & Brazão, J. P. G. (2022). Emerging learning environment: Escola da Ponte. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), 13592-13592. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks3113592http://hdl.handle.net/10400.13/4466This article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving.Pretende-se no presente artigo questionar os modos de agir pedagógicos dentro dos contextos, numa perspetiva de rutura com o modelo institucionalizado de ensino-aprendizagem. Importa debruçar um olhar atento sobre o construtivismo crítico, expondo a sua relação com os ambientes de aprendizagem emergentes e com a inovação pedagógica. Procedemos à apresentação do ambiente de aprendizagem presente na Escola da Ponte, olhando-o como ambiente de aprendizagem emergente à luz do construtivismo crítico. Concluímos que, o projeto Fazer a Ponte, é uma pedagogia nova, que se apresenta como disruptiva relativamente às práticas tradicionais associadas ao modelo de escola fabril, que fomenta o desenvolvimento de competências no aluno, nomeadamente a capacidade de reflexão e avaliação, pensamento crítico e capacidade de resolução de problemas.porConstructivismEducationEmergent learning environmentAmbiente de aprendizagem emergenteConstrutivismoEducaçãoEscola da Ponte.Faculdade de Ciências SociaisAmbiente de aprendizagem emergente: a Escola da PonteEmerging learning environment: Escola da PonteEntorno de aprendizaje emergente: la Escuela Pontejournal article10.20952/jrks3113592