Pascual Galbis, PauBermúdez i Badia, SergiMendonça, Vítor Tomé Soares2024-01-162024-01-302023-11-29http://hdl.handle.net/10400.13/5484Folklore tales are one of the many methods of displaying the traditions and beliefs of a culture, being mainly preserved in literature, serving to enrich and teach the cultural knowledge and morals to any generation. This project focuses on the creation of a short film based on a folklore tale from Madeira island, made with interdisciplinary animation techniques, combining 3D renderings with 2D drawings, all serving to preserve and pay homage in a more appealing visual media, that can be displayed and shared with relative ease. The thesis highlights the entire process of the animated work, relaying the difficulties of characterizing any culture, as well as the general concepts and principles of 2D and 3D animation. Underlining the logistical and creative decisions behind the production of an hybrid animation, disclosing the difficulties and techniques that surge when merging both mediums. This report details the methodologies used for the short film, each divided in three parts, pre-production, where the concepts and ideas come to fruition; with character design, storyboard and animatic, followed by the production phase, comprised of the tests between programs and the chosen techniques, as well as the modelling, rigging and animation practices, concluding with post-production, with the full video editing process, visual effects, color correction and sound design. Culminating in the creation of a hybrid animation made with interdisciplinary techniques that visually retells the story about a fight between a fisherman and a devil.Os contos folclóricos são um dos vários métodos de exposição das tradições e crenças de uma cultura, sendo preservados principalmente na literatura, servindo para enriquecer e ensinar os conhecimentos culturais e morais de qualquer geração. Este projeto centra-se na criação de uma curta-metragem baseada num conto folclórico da ilha da Madeira, realizada com técnicas de animação interdisciplinares, combinando renders 3D com desenhos 2D, servindo para preservar e homenagear a história num media visual mais apelativo, que possa ser facilmente exibido e compartilhado. A tese destaca todo o processo da animação, apresentando os problemas que surgem na caracterização de qualquer cultura, bem como os conceitos e princípios gerais da animação 2D e 3D. Sublinhando as decisões logísticas e criativas por trás da produção de uma animação híbrida, revelando as dificuldades e técnicas que surgem na fusão dos dois meios. Este relatório detalha as metodologias utilizadas para a curta-metragem, cada uma dividida em três partes, pré-produção, onde os conceitos e ideias se concretizam; com o design de personagens, storyboard e animatic, seguida pela fase de produção, composta pelos testes entre os programas e as técnicas escolhidas, bem como pelas práticas de modelagem, rigging e animação, concluindo com a pós-produção, com todo o processo de edição de vídeo, efeitos visuais, correção de cor e design de som. Culminando na criação de uma animação híbrida feita com técnicas interdisciplinares que reconta visualmente a história de uma luta entre um pescador e um demônio.engAnimation2D3DFolkloreShort-filmAnimaçãoContos folclóricosCurta-metragemDesign de Media Interativos.Faculdade de Ciências Exatas e da EngenhariaThe fisherman and the devil: an artistic short film based on a folklore tale from Madeira island using interdisciplinary animation techniquesmaster thesis203459660