Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
491.76 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente estudo visa analisar processos de avaliação da
aprendizagem profissional na formação prática, considerando o
perfil específico de desempenho docente na educação infantil. Trata-se
de um estudo exploratório em que participaram estudantes que
frequentaram a componente de estágio de um mestrado de natureza
profissionalizante em contexto português. Os dados foram recolhidos
através de um instrumento de avaliação composto por 25 dimensões
organizadas em quatro domínios (Observação, Planificação, Ação e
Reflexão), aplicado em dois momentos: avaliação reguladora e avaliação
final. Os resultados evidenciaram evolução positiva e estatisticamente
significativa em 21 das 25 dimensões analisadas, entre os dois momentos de
avaliação. Os dados permitem retirar ilações acerca de percursos
de aprendizagem de competências profissionais e das potencialidades de
uma abordagem autêntica e coparticipada na avaliação da formação
prática e na compreensão endógena dos processos formativos.
This study aims to analyze professional learning assessment procedures considering the specific teaching performance profile in early childhood education. A cohort of Portuguese students involved in a practicum in early childhood education, at a master level, participated in this exploratory study. Data were collected using an assessment instrument composed of 25 dimensions organized in four domains (Observation, Planning, Action and Reflection), applied at two different instances: regulatory assessment and final assessment. The results showed a statistically significant and positive evolution in 21 of the 25 dimensions examined, between the two instances of assessment. Data allow conclusions to be drawn regarding the learning of professional skills, and the potentialities of an authentic and co-participative approach in the assessment of practical training and in the endogenous understanding of training processes.
This study aims to analyze professional learning assessment procedures considering the specific teaching performance profile in early childhood education. A cohort of Portuguese students involved in a practicum in early childhood education, at a master level, participated in this exploratory study. Data were collected using an assessment instrument composed of 25 dimensions organized in four domains (Observation, Planning, Action and Reflection), applied at two different instances: regulatory assessment and final assessment. The results showed a statistically significant and positive evolution in 21 of the 25 dimensions examined, between the two instances of assessment. Data allow conclusions to be drawn regarding the learning of professional skills, and the potentialities of an authentic and co-participative approach in the assessment of practical training and in the endogenous understanding of training processes.
Description
Keywords
Avaliação da aprendizagem Desenvolvimento profissional Estágio supervisionado Educação infantil Learning assessment Professional development Supervised practicum Early childhood education . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Araújo, S. B., & Antunes, A. P. (2018). Avaliação da aprendizagem profissional no estágio supervisionado: estudo exploratório na educação infantil. Estudos em Avaliação Educacional, 29(70), 134-154. doi:10.18222/eae.v0ix.4365
Publisher
Fundação Carlos Chagas