Browsing by Issue Date, starting with "2018-07-05"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Nanotechnology approaches for the delivery of antitumor drugs: the case of doxorubicinPublication . Gonçalves, Mara Isabel Jesus; Tomás, Helena Maria Pires Gaspar; Rodrigues, João Manuel Cunha; Lin, YulinOver the years, nanotechnology had a huge evolution and gathered the attention of many scientists, including those involved in medical sciences. Nanomedicine thus appeared, trying to overcome obstacles that still exist in conventional medicine, by providing innovative approaches for the diagnosis and treatment of diseases. Nowadays, cancer is considered one of the major causes of worldwide death. Doxorubicin (DOX) is a chemotherapeutic drug which is routinely used for cancer treatment. Due to its broad spectrum of activity, DOX is used as a first-line treatment combined with other drugs and procedures. However, this drug has several associated side effects, being the injury of the cardiac muscle tissue and myelosuppression the most reported. Cancer nanomedicine stands up as an alternative to conventional cancer therapy by using nanomaterials as drug carriers which, potentially, make the treatment more efficient and safe. Polymer-based nanomaterials are very promising vehicles for drug delivery, due to the easiness in modelling their properties. Over the years, polymers have proven to be capable of encapsulating and releasing drugs in a sustained manner, improving their biodistribution and accumulation in tumours. The main goal of this thesis was to find new drug delivery systems that could be able to encapsulate DOX and successfully deliver it inside cancer cells. Hopefully, using nanomaterials for DOX delivery, it will be possible to overcome the side effects which are frequently associated to this antitumor drug.
- Relatório de estágio para obtenção do grau de Mestre em Educação Pré-Escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino BásicoPublication . Fernandes, Ana Catarina Góis; Correia, Fernando Luís de SousaO presente relatório de estágio é composto por duas partes essenciais, sendo que na primeira parte se encontram os pressupostos teóricos e metodológicos que sustentam toda a minha prática desenvolvida. É possível verificar que os docentes do século XXI não se podem simplesmente preocupar com os conteúdos programáticos que são exigidos abordar, mas terão, também, de dar ênfase a outras questões que são fulcrais para que os alunos possam atingir os objetivos delineados, garantindo-lhes aprendizagens ativas e significativas. A segunda parte diz respeito ao trabalho desenvolvido na prática pedagógica em contexto de sala de aula e engloba a Prática Pedagógica I, II e III. Relativamente à Prática Pedagógica I e II, é de referir que foi desenvolvido um projeto de Investigação-Ação, no sentido de solucionar uma problemática, inicialmente, observada. Assim sendo, surgiu no contexto da Educação Pré-Escolar a seguinte questão: Quais as potencialidades do contacto com o exterior, para a melhoria do comportamento das crianças da Sala Amarela? Já na prática Pedagógica II surgiu a seguinte questão: Quais as potencialidades do trabalho cooperativo na aquisição de novas aprendizagens nos alunos do 2.º B? Por fim, é apresentada uma sequência didática desenvolvida na Prática Pedagógica III, onde é possível verificar a articulação da exploração de uma obra literária com as restantes disciplinas curriculares.