Repository logo

DigitUMa

University of Madeira Institutional Repository

 

Bem-vindo ao Repositório Digital da UNIVERSIDADE DA MADEIRA.

O Repositório da Universidade da Madeira (UMa), conhecido pelo acrónimo DigitUMa, tem como objetivo a disponibilização, em regime de livre acesso e texto integral, de toda a produção científica realizada pelos docentes, investigadores da UMa, discentes dos 2º e 3º ciclos e pelos funcionários.

O Repositório Institucional, DigitUMa, assenta na política de Acesso Aberto à informação e conhecimento científicos.

Recent Submissions

Epistemological development in higher education: a study at University of Madeira
Publication . Beja, Maria João; Beja, Maria João; Franco, Glória; Sousa, Fábia; Portugal, Alda; Portugal, Alda; Maria João
The present study fits into the emerging adult cognitive development domain, more precisely in the analysis of higher education student’s epistemological beliefs development. The scientific literature of the area considers that student’s epistemological beliefs evolve, throughout the academic formation, of more sim plistic/absolutist forms to more complex/relativistic forms (Baxter-Magolda, 2004; Perry, 1999). However, most of the students do not reveal higher levels of epistemological complexity (Figueiredo, Pinheiro, & Huet, 2015). In this paper we present and compare the results of two studies carried out at the University of Madeira, in 2010 and 2016, respectively, which main goal was to ana lyse the epistemological development of students of higher education and the influence of social and academic variables in the epistemological development. The research adopted a quantitative methodology and the sample was composed of students from the University of Madeira (295 in study 1 and 232 in study 2), of the 1st and 2nd cycle, distributed by different academic areas. The data were evaluated through the portuguese version of the Parker Cognitive Development Inventory (Ferreira, & Bastos, 1995). The analysis of the results revealed, in both studies, a predominance of absolut ist thinking in the students of the University of Madeira, Contrary to the litera ture and the studies carried out in this field, there has not been a developmental progression in terms of an absolutist for a more relativistic thought, but rather an increase of absolutism as one advances in the academic formation, being that the students of the 2nd cycle have proved to be more absolutist than students in the 1st cycle. Concomitantly, in both studies, the epistemological development of students varies according to social and academic variables.
Cross-sectional study of emotion understanding in portuguese children
Publication . Franco, Glória; Franco, Maria da Glória; Beja, Maria João; Santos, N.; Roazzi, Antonio; Candeias, Adelinda; Portugal, Alda
Emotion understanding in children is a complex process involving the conjuga tion of different other processes of emotional information. It has been consi dered a key component of emotional skills in young children and an important predictor social skills development. This study aims to describe the emergence of emotion understanding different components according to age and degree of complexity. The sample comprises 401 portuguese children, ages 43 to 77 months (M=64.17, DP=7.05), attending preschool, and the instruments used were the Test of Emo tion Comprehension (TEC) and Raven’s Colored Progressive Matrices (CPM). Results have shown that different components of emotion understanding do not appear all at the same time, but evolve over the years along with cognitive development. Children at earlier ages are more able to recognize the expres sion of basic emotions, but the ability to reflect upon emotions consolidates later. Results haven’t shown significant differences considering gender and socioeconomic status.
Escala do impacto da dor na família (FIPS)
Publication . Branco, Sandra; Portugal, Alda; Sotero, Luciana; Relvas, Ana Paula; Portugal, Alda; Marques Portugal, Alda Patrícia
A Escala do Impacto da Dor na Família é a versão portuguesa da The Family Impact of Pain Scale (FIPS; Newton-John, 2005), um questionário de auto-resposta composto por 10 itens que permite avaliar o impacto da dor crónica na família. A partir de uma amostra de 51 sujeitos com dor crónica foram realizados estudos de tradução e adaptação para a população portuguesa, assim como estudos descritivos, de precisão e de validade de constructo. Os resultados demonstram uma elevada con sistência interna dos itens (α = .91). Na análise fatorial confirmatória não se verificou uma correspondência com os fatores da escala original. As correlações, com base no coeficiente de Spearman, permitem concluir que existe uma relação estatisticamente significativa entre o impacto da dor crónica na família e as crenças de autoeficácia e a depressão (r = -.754, p < .01; r = .332, p < .05, respetivamente). Futuramente, o estudo da dor crónica na família deverá contemplar, não só os sujeitos com dor crónica, como também os seus familiares.
A case of amnesia after SARS-CoV-2 infection
Publication . Henriques, Virgínia; Vieira, Maria da Paz Saldanha; Gonçalves, Ana Célia; Freitas, Carina; Freitas, Carina
Introduction: SARS-CoV-2 infection can manifest with neuropsychiatric symptoms since the virus can reach the central nervous system. As for the occurrence of memory disorders in these patients, data are very scarce in the literature. Case Description: We describe the clinical case of a male adolescent who presented amnesia after infection with SARS CoV-2. The amnesia had a peculiar pattern, not described in the literature. The neurological exam and complementary diagnostic exams showed no changes. The most likely diagnosis was Dissociative Amnesia. The patient was medicated with psychotropic drugs, with remission of symptoms. Discussion: Psychiatric disorders have been associated with COVID-19 infection, as well as with the pandemic state itself. It is assumed that the etiology of amnesia could be multifactorial: due to the direct effect of the virus and due to the negative impact associated with the pandemic. With this case report, we question the role of SARS-CoV-2 infection in mental health.
Valores em conflito. Estudo sobre ética corporativa e o valor de mercado: o caso da guerra entre a Ucrânia e a Rússia
Publication . Rodrigues, José Roberto Sardinha Freitas; Martins, António Miguel Valente; Costa, Solange Maria dos Santos
Períodos de conflito geopolítico colocam desafios complexos às organizações, exigindo decisões estratégicas que podem acarretar custos económicos e reputacionais. O conflito Rússia-Ucrânia representa um contexto paradigmático para analisar como as multinacionais ajustam a sua atuação às pressões institucionais e aos valores em conflito. Esta dissertação visa contribuir para o debate sobre o posicionamento empresarial, colmatando lacunas na literatura relacionadas com o efeito retaliativo da Rússia e explorando a influência dos tipos de economias de mercado. Através da metodologia de estudo de eventos, investigamos os retornos das ações das multinacionais do Top100 e Global500 com operações na Rússia, focando: (i) na comunicação da decisão de “Sair” ou “Permanecer” no mercado russo; (ii) no efeito retaliativo sobre as empresas que permaneceram; e (iii) a influência do tipo de economia de mercado (Anglo-Saxónica versus Corrente Continental). Os resultados indicam que os mercados penalizam as empresas, antecipando perdas económicas e evidenciando o efeito das pressões institucionais. No entanto, a comunicação das decisões empresariais revela-se essencial para interromper a tendência negativa dos retornos anormais que, dada a coexistência de sinais opostos (custos económicos versus ganhos reputacionais), resulta num efeito neutro após essa comunicação. As nossas descobertas mostram que: (i) a opção de “Sair” acarreta menores perdas, embora ambos os caminhos impliquem custos relevantes de curto prazo; (ii) as multinacionais da Corrente Continental são mais penalizadas do que as Anglo-Saxónicas; e (iii) o efeito retaliativo russo não teve o impacto esperado nas multinacionais que permaneceram na Rússia, mas revela nuances importantes ao considerar o tipo de economia de mercado. Estas evidências sugerem que os contextos institucionais e os sinais enviados pelas empresas moldam, de forma diferenciada, as respostas dos investidores. Contudo, dada a complexidade do tema, recomenda-se alguma cautela nesta análise, sendo esta investigação um ponto de partida para o futuro aprofundamento académico do tema.