Browsing by Issue Date, starting with "2021-04-29"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Profiling visitors at the Desertas Islands Nature ReservePublication . Pereira, Diana Solange Sousa; Mota, Luís Cândido Soares; Santos, Carolina JardimThis report aims to obtain a master's degree in ecotourism. It reflects a set of skills developed during the internship at the Institute of Forests and Nature Conservation (IFCN), IP-RAM, that manages the protected areas of Madeira's Autonomous Region. Sustainable development is the most significant concern and goal of ecotourism to improve the population's quality of life and guarantee future generations. A way to guarantee a sustainable future is by creating protected areas, which play a significant role in conserving nature. One of the instruments used to define protected areas and usage policies is to characterize their visitors to understand how protected areas are used. The Desertas Islands Nature Reserve is home to important ecological, natural and landscape values, and the last report on the characterization of its visitors is dated from 2010- 2011. Therefore, a new study was carried out in the form of a questionnaire with 20 questions, with the main goal of determining the visitors' profile of this reserve, their satisfaction and opinions related to its management. Subsequently, the results obtained were compared with the previous results. The questionnaire was carried out between July and September 2020, in Funchal and Machico's Ports, on board of the vessels, and online. A total of 385 anonymous questionnaires were collected, of which 204 were completed by Portuguese and 181 by foreign tourists. After statistical analysis, it was possible to conclude that the visitors are mostly women, between 19 and 40 years old, of Portuguese nationality and higher education. The typical tourist visits for the first time with family, by a maritime tourism operator. They spend less than 3 hours on land in Deserta Grande, and the most popular activity is wildlife observation. Visitors see the Nature Reserve classification as an important factor and access this information before travelling via the internet, ending up recommending this visit. The observation of wildlife and the quality of seawater were the most important aspects rated for the trip. The aspect that caused the greatest satisfaction was the cleanliness of the reserve, followed by the information presented on the trail.
- Práticas pedagógicas na aprendizagem da matemática no Ensino Médio de uma escola pública estadual, pertencente à GRE Recife Norte, Pernambuco - Brasil: um olhar etnográficoPublication . Viana, Suzana NeryA inovação pedagógica pode ser compreendida como a ruptura de paradigmas, implicando em mudanças no fazer pedagógico; está baseada em intervenções e decisões para tornar o estudante um ser autônomo. Dessa forma, essa dissertação, que tem como título “Práticas Pedagógicas na Aprendizagem da Matemática no Ensino Médio de uma Escola Pública Estadual, pertencente à GRE Recife Norte, Pernambuco - Brasil: Um olhar etnográfico”, centraliza a seguinte problematização: existe inovação nas práticas pedagógicas de Matemática na turma do 2º/3° Ano “C” do Ensino Médio da Escola de Referência em Ensino Médio de Beberibe? Tomou-se, como objetivo geral da pesquisa, investigar se existe inovação nas práticas pedagógicas de Matemática na referida turma. Como objetivos específicos, elencamos: i) aprofundar o conceito de Inovação Pedagógica; ii) observar as práticas pedagógicas na aprendizagem da Matemática na turma de 2º/3° Ano “C” da Escola de Referência em Ensino Médio de Beberibe; iii) interpretar os dados que foram apresentados durante as observações das práticas pedagógicas na aprendizagem da Matemática; e, por fim, iv) verificar se existe inovação nas práticas pedagógicas na aprendizagem da Matemática. Assim, a investigação adotou uma abordagem qualitativa, de cunho etnográfico. Foram utilizadas técnicas de coleta de dados e a observação participante, além da análise de documentos; o diário de campo; fotografias e entrevistas, para compreender a realidade do fenômeno analisado. Os resultados apontaram que há inovação pedagógica no fazer cotidiano em sala de aula; nesse cenário, os estudantes demonstraram protagonismo de seu próprio aprendizado. Na mesma direção, a didática do professor contribuiu para contextualização dos saberes apreendidos, mediados pela interação entre todos, na forma de incluir, conceber, vivenciar e praticar a inovação pedagógica.
