Browsing by Issue Date, starting with "2021-12-02"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Weather-driven interactive videoPublication . Coutinho, Firmino Trindade; Campos, Pedro Filipe Pereira; Cabral, Diogo Nuno Crespo RibeiroTo build this weather-driven interactive video feature, one ingredient, was necessary to know the conditions of the environment of the user, to do so with greater accuracy, a simplified version of a weather station was made using an Arduino and some sensors to measure the environment, the weather of the user’s location. Another necessary element, was a tool that could use this collected data and convert it in a meaningful way to the user, contextualise the video content. A digital prototype was developed, combining the framework Processing and the data from the Arduino, that would present the user, the viewer with a video, story that would be contextualised to the user environment, current weather conditions. These videos were a set of 6 parallel stories, not simple weather effects but live video production, aiming to improve the connection with the users between the scene actions and their own environment. To evaluate the relationship between the video weather effects, its content and the user’s context, tests were made to measure the impact of this feature on the user experience, resulting in insights, that help to influence and enhance the user’s experience. Some suggest that, contextualising the video setting to the user’s current environment setting, might not be ideal, even detrimental while other might be beneficial to the user experience.
- Pandemia COVID-19: bem-estar e saúde mental de profissionais da saúde e da educaçãoPublication . Alho, Luciana José Nascimento da Silva; Portugal, Alda Patrícia Marques; Major, Sofia de OliveiraA pandemia COVID-19 representa um evento crítico, promotor de elevado stresse, particularmente junto de algumas classes profissionais. Este estudo visa descrever e comparar as crenças sobre a doença, o distress emocional (ansiedade, depressão e stresse) e o bem-estar mental de profissionais da área da saúde (física e mental) e da educação durante a primeira vaga de COVID-19. A amostra foi constituída por 190 participantes, 91 profissionais da saúde e 99 da educação. Os dados foram recolhidos através de quatro questionários: (a) Questionário de Dados Sociodemográficos, (b) The Brief Illness Perception Questionnaire–Versão breve, (c) Escala de Depressão, Ansiedade e Stress-21 e (d) Escala de Bem-Estar Mental de Warwick-Edinburgh. Os resultados indicam que os profissionais da área da saúde apresentaram maior conhecimento acerca do controlo do tratamento da COVID-19, do que os profissionais da educação. No que diz respeito ao bem-estar mental, foi possível verificar que os profissionais do sexo masculino manifestaram níveis mais elevados de bem-estar do que os do sexo feminino. Ao nível do distress emocional, apesar da tendência de aumento do pré-confinamento para o confinamento em ambos grupos, não se verificaram diferenças estatisticamente significativas. A análise dos resultados, considerando as variáveis sexo, ter ou não filhos e nível de ensino em que os profissionais da educação lecionam, não revelou a existência de diferenças estatisticamente significativas ao nível do distress emocional. É discutido o contributo deste estudo para ampliar o conhecimento sobre o impacto da pandemia em profissões expostas a stresse elevado.