Loading...
2 results
Search Results
Now showing 1 - 2 of 2
- Social and emotional intelligence in children with special educational need institutionalized: preliminary studiesPublication . Franco, M. G.; Candeias, A. A.; Beja, M. J.Recent studies have come to show the need to complement traditional approaches of intelligence with other cognitive functions, such as the social and emotional intelligence (Mayer & Salovey, 1997; Goleman, 2006, Jones & Day, 1997). As these new dimensions to explore, which we will present the study aimed to describe the social and emotional intelligence and its relation to emotional and social skills in children with special educational institutions. The sample incorporated 20 children with special educational needs and 369 regular education children, aged between 7 and 13 years old, and were the following instruments: The Social Intelligence Test for Children, the Emotional Perception Test for children, the Test of Social Skills for children and the Raven’s Progressive Matrices. The results allow us to identify and evaluate the cognitive processes of social and emotional development of children in general and children’s special educational needs in particular and are a new way of looking at human skills and social skills and emotional.
- Expressividade emocional e perspectivas sobre a morte em alunos do ensino superiorPublication . Beja, M. J.; Franco, M. G.Nas áreas da saúde e da psicologia o principal instrumento de trabalho é, para além de qualquer técnica, teste ou medicamento, a própria pessoa do técnico com as suas capacidades e competências pessoais e sociais. Contudo, há momentos em que essas capacidades e competências nunca parecem ser suficientes para ajudar o outro, como é o caso dos momentos de sofrimento intenso desencadeado por perdas associadas a doenças graves e mesmo à morte. Tendo as emoções um grande valor adaptativo para os indivíduos, permitindo enfrentar os desafios e aproveitar as oportunidades oferecidas pelo meio, o seu estudo revela-se da maior importância na área da saúde e em especial no que diz respeito à vivência da morte. O objectivo deste estudo consiste em analisar a forma com as emoções se relacionam com o modo como encaramos a morte. Assim, avaliaram-se especificamente a ansiedade face à morte, as diferentes perspectivas sobre a morte, a expressividade emocional e a regulação emocional. A amostra foi constituída por 182 indivíduos, estudantes do ensino superior na R.A.M., de ambos os sexos e com idades compreendidas entre os 17 e os 51 anos. Palavras chave: morte, ansiedade de morte, diferentes perspectivas de morte, expressividade emocional, regulação emocional, ensino superior