Browsing by Issue Date, starting with "2011"
Now showing 1 - 10 of 196
Results Per Page
Sort Options
- Association of mitochondrial polymorphism m.709G>A with Behcet's diseasePublication . Xavier, J. M.; Shafiee, N. M.; Ghaderi, F.; Rosa, A.; Abdollahi, B. S.; Nadji, A.; Shahram, F.; Davatchi, F.; Oliveira, S. A.
- Fostering collaboration in kindergarten through an augmented reality gamePublication . Campos, Pedro; Pessanha, Sofia; Jorge, JoaquimKindergarten children are a very special class of users, since they are in a primary stage of life, when they must learn how to live in society, e.g. to listen and respect the others’ opinions, share the same objects and also help each other. This study presents an Augmented Reality game, in which kinder garten children were able to collaborate in a spontaneous way supported by motivation, enjoyment and curiosity. This game allows children to explore concepts like the animals and the en vironments they live in by using Augmented Reality markers and a wooden board. These markers are the game pieces and through them children are able to manipulate 3D virtual models. Experiments were performed with several classes of students in different schools. Results suggest that the game is effective in maintaining high levels of motivation and collaboration among children, particularly when using immediate feedback.
- The challenges of designing for diverse users: an interactive tourism officePublication . Campos, PedroPublic information systems face unique design challenges that sometimes arise from the need to support a diverse range of users, e.g. tourists, senior users, passers-by, children and teenagers. This case study presents a design approach towards the development of a fully interactive tourism information office. More effort should be put into how we can more effectively work collaboratively with stakeholders in order to better define the interaction design aspects of this kind of projects. In this context, we argue that human work interaction design can be a solid, useful approach to better support the diversity of public information systems’ users.
- Interactive installations: tales from the trenchesPublication . Campos, Pedro; Campos, Miguel; Jorge, Joaquim A.Breakthrough innovation can be interpreted as research translated in to products that the market accepts. The process of market translation of several products developed by WowSystems, a Portuguese company specialized in novel interaction paradigms, is explained in this paper as a case study shedding some light into how innovation centers can better promote innovation, in the form of well-succeeded products. We describe two paradigmatic “tales from the trenches” and conclude with some guidelines that were outlined on the basis of more than three years delivering fifty interactive installations.
- Arte e comunidade: entre a virtualidade e a matéria: uma leitura da "Exposição prolongada à luz"Publication . Valente, Carlosa «ex p o si ç ã o p r o l o n g a d a à l u z » e s t e v e p a t e n t e n o mu s e u d e ar t e Contemporânea do f unchal, em finais de 2010. n ela, três artistas partilharam com o público uma visão particular de comunidade, porque diversa e convergente ao mesmo tempo, acerca da luz como virtualidade que instaura a materialidade da imagem. a través de vestígios e esboços de cinema, vídeo e fotografia, instalados no contexto museológico do «ver», esta exposição é aqui «vista» como um caso particular que conduz ao geral. e ste «geral» não é mais do que a fruição estética, feita de (re)(des) encontros com públicos concretos, virtuais e possíveis.
- O português de Moçambique na escrita de crianças da 6ª classe na comunidade linguística de Alto Molocué (Província da Zambézia)Publication . Nunes, Naidea Nunesneste artigo focamos o interesse linguístico e cultural, mas também humano, do estudo do Português de moçambique. Partimos dos conhecimentos já existentes sobre a realidade linguística do Português de moçambique, para c h e gar m o s à aná l is e da s d i fic u l da d e s d e ap r e n d iz a g e m d o Po r t u g u ê s nu ma comunidade do alto molocué, através de pequenos textos redigidos por crianças da 6ª classe (com uma média de 12 anos) da e scola s ecundária do alto molocué, cuja língua materna é o Lomué. o bservamos a questão do contacto entre línguas, nomeadamente entre a língua materna (L1) destas crianças e o Português, língua segunda de escolarização (L2). Constatamos que, nos textos redigidos pelas crianças, ocorrem sobretudo interferências fonológicas da língua materna na língua segunda.
- Sonchus parathalassius J.G. Costa ex R. Jardim & M. Seq., a new species from Porto Santo Island (Madeira Archipelago)Publication . Jardim, Roberto José Abreu; Sequeira, Miguel Pinto da Silva Menezes de
- A entidade de género no jardim de infância: que construção social?Publication . Penteado, Cândida; Mendonça, Alice