Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.64 MB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente trabalho intitulado Livros para a Juventude de Ana Teresa Pereira: imaginário insular, diálogos interculturais pretende analisar a obra de potencial receção juvenil desta escritora. Nascida na Madeira e com grande projeção fora da Ilha, publicou para os jovens leitores a série “A Casa” na editora Caminho. Constituída por cinco narrativas: A Casa dos Penhascos, A Casa da Areia, A Casa dos Pássaros, A Casa das Sombras e A Casa do Nevoeiro, esta série enquadra-se na formula fiction. Estas narrativas foram recentemente republicadas pela editora Relógio d’Água. A Duas Casas reúne A Casa das Sombras e A Casa do Nevoeiro. Por sua vez, A Casa das Sombras e Outras Histórias reúne a totalidade das narrativas publicadas na década de 90. Entretanto, vieram a lume mais dois livros para a juventude: A Porta Secreta e A Estalagem do Nevoeiro. Para compreendermos a produção pereiriana, procuraremos, num primeiro momento, problematizar a escrita para a infância e juventude, quer na Europa, quer em Portugal. Seguidamente, pretendemos estudar os artefactos literários para a infância e juventude na ilha da Madeira. O terceiro capítulo destina-se à análise da obra de Ana Teresa Pereira. Trata-se de uma escrita de aventuras e suspense que apresenta uma cartografia diversificada da Ilha. Nela, a escritora dá conta da cultura, da história e da paisagem local, propondo ao (jovem) leitor entrar no seu imaginário: as estradas sinuosas junto ao mar, a paisagem feita de contraste e de sombras no interior da Ilha, a casa que espreita ao longe e acolhe os jovens protagonistas, os jardins verdejantes, as passagens secretas, etc. Os seus livros dão, igualmente, conta de uma intertextualidade cultural e literária relevante, apresentando-se, assim, como um notório contributo para a educação do público juvenil, quer no campo da literatura, quer também no campo do cinema, da pintura e da música. Ana Teresa Pereira tende a dialogar com o fenómeno crossage, uma vez que a escrita de receção juvenil, pelo seu rico intertexto, não se dirige exclusivamente a um público jovem, mas pode ser rececionado por leitores de várias idades.
The current work entitled Livros para a Juventude de Ana Teresa Pereira: imaginário insular, diálogos interculturais aims to analyse the writer’s work, probably aimed at young potencial. Born in Madeira Island and also known abroad, Ana Teresa Pereira has published for young readers a compilation called “A Casa”. This compilation comprises five narrratives: A Casa dos Penhascos, A Casa da Areia, A Casa dos Pássaros, A Casa das Sombras and A Casa do Nevoeiro and fits in the formula fiction. These narratives have recently been published by the Relógio d’Água publisher. As Duas Casas assembles A Casa das Sombras and A Casa do Nevoeiro. In turn, A Casa das Sombras e Outras Histórias gathers all the narratives that were published in the 90s. Meanwhile, two more books have been written for the young readers: A Porta Secreta and A Estalagem do Nevoeiro. To understand the pereiriana production we will initially discuss the writing for children and young people, both in Portugal and in Europe. Then, we will study the literary artefacts for both children and young people in Madeira Island. The third chapter aims to analyse Ana Teresa Pereira’s work. This is a written work about adventure and suspense, showing a diversified cartography of the Island. The writer portrays the culture, the history and the local landscape, taking the (young) reader into its imaginary: the winding roads by the sea, the landscape made up by contrasts and shadows in the interior of the Island, the house that peeks from a distance and receives the young protagonists, the green gardens, the secret passages, etc. Her books account for a relevant cultural and literary intertextuality, to be seen, thus, as a notorious contribution towards the young reader’s education, not only in the field of literature, but also in the field of cinema, painting and music. Ana Teresa Pereira tends to dialogue with the phenomenon crossage, since that her writing for young people, due to its richness, can be read not only by young readers but to readers of various age groups.
The current work entitled Livros para a Juventude de Ana Teresa Pereira: imaginário insular, diálogos interculturais aims to analyse the writer’s work, probably aimed at young potencial. Born in Madeira Island and also known abroad, Ana Teresa Pereira has published for young readers a compilation called “A Casa”. This compilation comprises five narrratives: A Casa dos Penhascos, A Casa da Areia, A Casa dos Pássaros, A Casa das Sombras and A Casa do Nevoeiro and fits in the formula fiction. These narratives have recently been published by the Relógio d’Água publisher. As Duas Casas assembles A Casa das Sombras and A Casa do Nevoeiro. In turn, A Casa das Sombras e Outras Histórias gathers all the narratives that were published in the 90s. Meanwhile, two more books have been written for the young readers: A Porta Secreta and A Estalagem do Nevoeiro. To understand the pereiriana production we will initially discuss the writing for children and young people, both in Portugal and in Europe. Then, we will study the literary artefacts for both children and young people in Madeira Island. The third chapter aims to analyse Ana Teresa Pereira’s work. This is a written work about adventure and suspense, showing a diversified cartography of the Island. The writer portrays the culture, the history and the local landscape, taking the (young) reader into its imaginary: the winding roads by the sea, the landscape made up by contrasts and shadows in the interior of the Island, the house that peeks from a distance and receives the young protagonists, the green gardens, the secret passages, etc. Her books account for a relevant cultural and literary intertextuality, to be seen, thus, as a notorious contribution towards the young reader’s education, not only in the field of literature, but also in the field of cinema, painting and music. Ana Teresa Pereira tends to dialogue with the phenomenon crossage, since that her writing for young people, due to its richness, can be read not only by young readers but to readers of various age groups.
Description
Keywords
Ana Teresa Pereira Literatura juvenil Aventuras Imaginário insular Diálogos interculturais Juvenile literature Adventures Insular imaginary Intercultural dialogues Estudos Regionais e Locais . Faculdade de Artes e Humanidades