Repository logo
 
Publication

Need fulfillment and experiences on social media: a case on facebook and whatsapp

datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informáticapt_PT
dc.contributor.advisorKarapanos, Evangelos
dc.contributor.authorTeixeira, José Pedro Sousa
dc.date.accessioned2017-06-19T13:51:07Z
dc.date.available2017-07-19T00:30:09Z
dc.date.issued2014-12-19
dc.description.abstractWith an increasing inflow and outflow of users from social media, understanding the factors the drive their adoption becomes even more pressing. This work reports on a study with 494 users of Facebook and WhatsApp. Different from traditional uses & gratifications studies that probe into typical uses of social media, we sampled users’ single recent, outstanding (either satisfying or unsatisfying) experiences, based on a contemporary theoretical and methodological framework of 10 universal human needs. Using quantitative and qualitative analyses, we found WhatsApp to unlock new opportunities for intimate communications, Facebook to be characterized by primarily non-social uses, and both media to be powerful life logging tools. Unsatisfying experiences were primarily rooted in the tools’ breach of offline social norms, as well in content fatigue and exposure to undesirable content in the case of Facebook. We discuss the implications of the findings for the design of social media.pt_PT
dc.description.abstractCom o recente aumento do fluxo de utilizadores entre as diversas aplicações sociais, é imperativo compreender os factores que os motivam a aderir ou desistir destas ferramentas. Este artigo descreve um estudo efectuado com 494 utilizadores de duas comunidades sociais estabelecidas: Facebook e WhatsApp. Ao contrário dos estudos de investigação tradicionais que focam-se nos usos típicos em aplicações sociais aplicando a teoria dos Usos e Gratificações, este relatório baseia-se num framework moderno das 10 necessidades humanas universais para reunir um conjunto de experiências únicas (satisfatórias ou não satisfatórias) reportadas pelos utilizadores destas duas comunidades. Por intermédio de uma análise quantitativa e qualitativa o estudo revela oportunidades únicas no WhatsApp para potenciar comunicações de natureza íntima, enquanto que o Facebook é caracterizado essencialmente por uma utilização não social. Por sua vez, ambas as redes mostraram ser poderosas ferramentas de registo de momentos vividos. Grande parte das experiências não satisfatórias descritas nestas duas ferramentas surgem associadas com a infração das normas sociais do mundo não virtual, bem como ao cansaço e exposição a conteúdos não desejados no caso específico do Facebook. Discutimos as implicações das nossas descobertas para o design de aplicações sociais.pt_PT
dc.identifier.tid201661977pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.13/1563
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectHuman needspt_PT
dc.subjectUser experiencept_PT
dc.subjectFacebookpt_PT
dc.subjectWhatsApppt_PT
dc.subjectNecessidades básicas humanaspt_PT
dc.subjectExperiência de utilizadorpt_PT
dc.subjectInformatics Engineeringpt_PT
dc.subject.pt_PT
dc.subjectFaculdade de Ciências Exatas e da Engenhariapt_PT
dc.titleNeed fulfillment and experiences on social media: a case on facebook and whatsapppt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameMaster in Informatics Engineeringpt_PT

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
MestradoPedroTeixeira.pdf
Size:
4.37 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: