Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.41 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Os eventos são oportunidades para reconstruir e promover cidades (BALSAS, 2004). A perplexidade
subjacente a este ensaio é a necessidade de documentar como é que estratégias urbanas são
frequentemente apropriadas, repetidas, e implementadas de forma “copy paste”,
independentemente do lugar (BALSAS, 2005). O Porto Maravilha foi realizado na área portuária do
Rio de Janeiro em antecipação aos Jogos Olímpicos de 2016. Este ensaio aponta momentos no
planeamento, implementação, e resultados preliminares do programa Porto Maravilha. Embora a
metáfora do “pão e carnaval” possa ser utilizada para analisar o urbanismo empresarial, aqui é de
ressalvar as idiossincrasias da cultura brasileira (BALSAS, 2017). Apesar do icónico Museu do Amanhã
lembrar o centro de transportes do World Trade Center em Manhattan, o evento também celebrou a
indigeneidade brasileira retratada na evolução da interface terra-água, nas funções portuárias, nas
identidades locais, e na herança afro-brasileira.
Events are unique opportunities to reconstruct and promote cities (Balsas, 2004). The puzzlement underpinning this essay is the necessity to document how urban strategies are appropriated, repeated and implemented in a “copy paste” manner, independently of the place where they occur (Balsas, 2005). The Porto Maravilha took place in Rio de Janeiro’s harbor front in anticipation of the 2016 Olympic Games. This essay points out moments in the planning, implementation and preliminary results of Porto Maravilha. Although the metaphor “bread and carnival” can be utilized to analyze entrepreneurial urbanism, here it is important to emphasize the idiosyncrasies of the Brazilian culture (Balsas, 2017). Moreover even though the iconic Museu do Amanhã reminds us of the World Trade Center transport hub in Manhattan, the event also celebrated Brazilian indigeneity portrayed in the land-water interface, port and stevedore functions, local identities, and the Afro-Brazilian heritage.
Events are unique opportunities to reconstruct and promote cities (Balsas, 2004). The puzzlement underpinning this essay is the necessity to document how urban strategies are appropriated, repeated and implemented in a “copy paste” manner, independently of the place where they occur (Balsas, 2005). The Porto Maravilha took place in Rio de Janeiro’s harbor front in anticipation of the 2016 Olympic Games. This essay points out moments in the planning, implementation and preliminary results of Porto Maravilha. Although the metaphor “bread and carnival” can be utilized to analyze entrepreneurial urbanism, here it is important to emphasize the idiosyncrasies of the Brazilian culture (Balsas, 2017). Moreover even though the iconic Museu do Amanhã reminds us of the World Trade Center transport hub in Manhattan, the event also celebrated Brazilian indigeneity portrayed in the land-water interface, port and stevedore functions, local identities, and the Afro-Brazilian heritage.
Description
Keywords
Eventos Jogos Olímpicos Paisagem urbana Rio de Janeiro (Brasil) Brasil Events Olympic Games Urban landscape . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Carlos Balsas (2023), “Paisagem Carioca em Transformação. Pão e Carnaval no Porto Maravilha do Rio de Janeiro”, TRANSLOCAL. Culturas Contemporâneas Locais e Urbanas, n.º7 - Paisagens Vulneráveis, Paisagens Resilientes | Vulnerable Landscapes, Resilient Landscapes, Funchal: UMa-CIERL/CMF/IA. 10.34640/universidademadeira2023balsas
Publisher
UMa-CIERL/CMF/IA