Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Where’s the finance?: a transmedia storytelling experience to involve young adults in financial literacy topics

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Constança_Thesis (2).pdf39.74 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

A literacia financeira é inegavelmente uma das competências de vida mais críticas para qualquer jovem adulto. Infelizmente, a maioria das estratégias de ensino convencionais não captam a atenção do público e não os motivam suficientemente. É aqui que a transmedia storytelling surge como uma alternativa poderosa, ao tirar partido de múltiplas plataformas de mídia e narrativas envolventes. A transmedia storytelling envolve os alunos de uma forma mais imersiva e interativa, tomando partido de uma ferramenta poderosa como as histórias, porque ajudam os alunos a se relacionarem com o material num nível pessoal e são mais propensos a lembrar e compreender a informação. Esta pesquisa tem como objetivo testar como a transmedia storytelling pode ser aplicada ao campo da educação financeira. Um projeto transmedia "Where’s the Finance?" foi criado com três mídias: um jogo web, um jogo de tabuleiro e uma página de rede social. Foram realizados dois estudos-piloto para avaliar o efeito do projeto na literacia financeira. O primeiro estudo piloto foi para o jogo web com integração da página de rede social e contou com 25 participantes. O segundo estudo piloto testou a transmedia completa, incluindo todos os três componentes, com uma amostra de 4 participantes. Ambos os estudos aplicaram uma abordagem quantitativa e qualitativa que incorporou entrevistas e questionários sobre conhecimento financeiro e medidas de envolvimento. Os resultados do estudo mostraram que os participantes adquiriram conhecimento e os dados qualitativos indicaram que os participantes estavam envolvidos, inspira dos e conectados com a experiência transmedia. As conclusões permitem propor que transmedia storytelling pode tornar-se um instrumento muito eficaz para melhorar a literacia financeira dos jovens adultos.
Financial literacy is undeniably one of the most critical life skills for every young adult. Unfor tunately, most conventional teaching strategies do not capture the attention of the audience and do not motivate them sufficiently. This is where transmedia storytelling comes in as a powerful alternative, by leveraging multiple media platforms, and compelling narratives. Transmedia story telling engages learners in a more immersive and interactive way leveraging a powerful tool such as stories because they help learners relate to the material on a personal level, they are more likely to remember and understand the information. This research aims to test how transmedia storytelling can be applied to the financial education field. A transmedia project "Where’s the Finance?" was created with three media: a web game, a board game, and a social media page. There have been two pilot studies to evaluate the effect of the project on financial literacy. The first pilot study was for the web of the game with the integration of the social media page and consisted of 25 participants. The second pilot study tested the full transmedia including all three components with a sample of 4 participants. Both studies applied a quantitative and qual itative approach which incorporated interviews and surveys on financial knowledge and measures of engagement. The study findings showed that there was knowledge that was gained by partici pants, and qualitative data indicated that the participants were engaged, inspired, and connected to the transmedia experience. The findings propose that transmedia storytelling can become a very effective instrument for improving the financial literacy of young adults.

Description

Keywords

Literacia financeira Jovens adultos Educação em entretenimento Transmedia storytelling Jogo de tabuleiro Financial literacy Young adults Entertainment education Board game Interactive Media Design . Faculkdade de Ciências Exatas e da Engenharia

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License