Repository logo
 
Publication

Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte

dc.contributor.authorPereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos
dc.contributor.authorBrazão, José Paulo Gomes
dc.date.accessioned2022-07-26T11:16:03Z
dc.date.available2022-07-26T11:16:03Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThis article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving.pt_PT
dc.description.abstractPretende-se no presente artigo questionar os modos de agir pedagógicos dentro dos contextos, numa perspetiva de rutura com o modelo institucionalizado de ensino-aprendizagem. Importa debruçar um olhar atento sobre o construtivismo crítico, expondo a sua relação com os ambientes de aprendizagem emergentes e com a inovação pedagógica. Procedemos à apresentação do ambiente de aprendizagem presente na Escola da Ponte, olhando-o como ambiente de aprendizagem emergente à luz do construtivismo crítico. Concluímos que, o projeto Fazer a Ponte, é uma pedagogia nova, que se apresenta como disruptiva relativamente às práticas tradicionais associadas ao modelo de escola fabril, que fomenta o desenvolvimento de competências no aluno, nomeadamente a capacidade de reflexão e avaliação, pensamento crítico e capacidade de resolução de problemas.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationPereira, B. R. C. R., & Brazão, J. P. G. (2022). Emerging learning environment: Escola da Ponte. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), 13592-13592. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks3113592pt_PT
dc.identifier.doi10.20952/jrks3113592pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.13/4466
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Federal de Alagoas, Campus Arapiracapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectConstructivismpt_PT
dc.subjectEducationpt_PT
dc.subjectEmergent learning environmentpt_PT
dc.subjectAmbiente de aprendizagem emergentept_PT
dc.subjectConstrutivismopt_PT
dc.subjectEducaçãopt_PT
dc.subjectEscola da Pontept_PT
dc.subject.pt_PT
dc.subjectFaculdade de Ciências Sociaispt_PT
dc.titleAmbiente de aprendizagem emergente: a Escola da Pontept_PT
dc.title.alternativeEmerging learning environment: Escola da Pontept_PT
dc.title.alternativeEntorno de aprendizaje emergente: la Escuela Pontept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceBrasilpt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPage13592pt_PT
oaire.citation.titleJournal of Research and Knowledge Spreadingpt_PT
oaire.citation.volume3pt_PT
person.familyNameVasconcelos Pereira
person.familyNameBrazão
person.givenNameBárbara Alexandra
person.givenNameJosé Paulo Gomes
person.identifierBrazão, P.
person.identifier.ciencia-id1A10-58FD-6FEB
person.identifier.ciencia-id0E13-0868-B5E2
person.identifier.orcid0000-0003-1162-2481
person.identifier.orcid0000-0003-3575-4366
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication122c3d98-aae6-4e8f-a816-5402c08d4976
relation.isAuthorOfPublication69e6d9ab-099e-4bc9-a985-6fa734ea6e0e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery69e6d9ab-099e-4bc9-a985-6fa734ea6e0e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Ambiente de aprendizagem emergente a Escola da Ponte.pdf
Size:
320.44 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: