Publication
Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte
dc.contributor.author | Pereira, Bárbara Rubina Coelho Ramos | |
dc.contributor.author | Brazão, José Paulo Gomes | |
dc.date.accessioned | 2022-07-26T11:16:03Z | |
dc.date.available | 2022-07-26T11:16:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.description.abstract | This article aims to question the pedagogical modes of action within the contexts, from a perspective of rupture with the institutionalized model of teaching-learning. It is important to take a close look at critical constructivism, exposing its relationship with emerging learning environments and with pedagogical innovation. We proceed to the presentation of the learning environment present at Escola da Ponte, looking at it as an emergent learning environment in the light of critical constructivism. We conclude that the Fazer a Ponte project is a new pedagogy, which presents itself as disruptive in relation to traditional practices associated with the factory school model, which fosters the development of student skills, namely the capacity for reflection and evaluation, critical thinking and problem solving. | pt_PT |
dc.description.abstract | Pretende-se no presente artigo questionar os modos de agir pedagógicos dentro dos contextos, numa perspetiva de rutura com o modelo institucionalizado de ensino-aprendizagem. Importa debruçar um olhar atento sobre o construtivismo crítico, expondo a sua relação com os ambientes de aprendizagem emergentes e com a inovação pedagógica. Procedemos à apresentação do ambiente de aprendizagem presente na Escola da Ponte, olhando-o como ambiente de aprendizagem emergente à luz do construtivismo crítico. Concluímos que, o projeto Fazer a Ponte, é uma pedagogia nova, que se apresenta como disruptiva relativamente às práticas tradicionais associadas ao modelo de escola fabril, que fomenta o desenvolvimento de competências no aluno, nomeadamente a capacidade de reflexão e avaliação, pensamento crítico e capacidade de resolução de problemas. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Pereira, B. R. C. R., & Brazão, J. P. G. (2022). Emerging learning environment: Escola da Ponte. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), 13592-13592. DOI: https://doi.org/10.20952/jrks3113592 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.20952/jrks3113592 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.13/4466 | |
dc.language.iso | por | pt_PT |
dc.peerreviewed | yes | pt_PT |
dc.publisher | Universidade Federal de Alagoas, Campus Arapiraca | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Constructivism | pt_PT |
dc.subject | Education | pt_PT |
dc.subject | Emergent learning environment | pt_PT |
dc.subject | Ambiente de aprendizagem emergente | pt_PT |
dc.subject | Construtivismo | pt_PT |
dc.subject | Educação | pt_PT |
dc.subject | Escola da Ponte | pt_PT |
dc.subject | . | pt_PT |
dc.subject | Faculdade de Ciências Sociais | pt_PT |
dc.title | Ambiente de aprendizagem emergente: a Escola da Ponte | pt_PT |
dc.title.alternative | Emerging learning environment: Escola da Ponte | pt_PT |
dc.title.alternative | Entorno de aprendizaje emergente: la Escuela Ponte | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.conferencePlace | Brasil | pt_PT |
oaire.citation.issue | 1 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | 13592 | pt_PT |
oaire.citation.title | Journal of Research and Knowledge Spreading | pt_PT |
oaire.citation.volume | 3 | pt_PT |
person.familyName | Vasconcelos Pereira | |
person.familyName | Brazão | |
person.givenName | Bárbara Alexandra | |
person.givenName | José Paulo Gomes | |
person.identifier | Brazão, P. | |
person.identifier.ciencia-id | 1A10-58FD-6FEB | |
person.identifier.ciencia-id | 0E13-0868-B5E2 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-1162-2481 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-3575-4366 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | 122c3d98-aae6-4e8f-a816-5402c08d4976 | |
relation.isAuthorOfPublication | 69e6d9ab-099e-4bc9-a985-6fa734ea6e0e | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | 69e6d9ab-099e-4bc9-a985-6fa734ea6e0e |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Ambiente de aprendizagem emergente a Escola da Ponte.pdf
- Size:
- 320.44 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.71 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: