Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.21 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Esse artigo busca demonstrar como a Direção de Fotografia pode contribuir na
criação de imaginários sobre territórios do Sertão – regiões áridas e semidesérticas do
Nordeste e Centro-Oeste brasileiro. Evidenciamos, através de análise fílmica,
visionamento de making ofs, coleta e realização de entrevistas, o quanto os métodos de
invenção situados nos domínios dos fotógrafos atuam como elementos de poesia, fazendo
uso da metáfora e da alegoria (Pasolini, 1982; Savernini, 1999), tanto na representação
do espaço quanto nas apresentações dos personagens. Nosso marco teórico centra-se no
ato criador (Salles, 1998) e na imaginação do espaço e do território (Lefebvre,2006;
Santos, 2006). O texto é dividido em três partes: O Sertão no Cinema Brasileiro; A direção
de fotografia como criadora de espaço e poesia e Imagens poéticas do território Sertanejo.
Nesse último, investigamos a contribuição da direção de fotografia em três filmes
recentes: Deserto (Weber, 2016), fotografado por Rui Poças, AIP; Por trás do Céu (Soh,
2016), fotografado por Azul Serra, e Big Jato (Assis, 2016), fotografado por Beto
Martins.
This paper intents to demonstrate how cinematography can contribute to the imaginary about the territories of the Sertão – arid and semi-desert regions of the Northeast and Central-West of Brazil. By means of film analysis, making ofs and interviews, we highlight how methods of creation used by cinematographer’s act as elements of poetry (Pasolini, 1982; Savernini, 1999) making use of metaphor and allegory, both in the representation of space and the presentation of characters affected by it. Our theoretical framework focuses on the poetics of the creative act (Salles, 1998); and on the imagination of space and territory (Lefebvre,2006; Santos, 2011). The text is divided in three parts: The Sertão in Brazilian Cinema; Cinematography as creator of space and poetry and Poetic images of the “Sertão” territory. In the latter, we will investigate the contribution of the cinematography in three recent films: Deserto (Weber, 2016), cinematography by Rui Poças, AIP; Por trás do céu (Soh, 2016), cinematography by Azul Serra, and Big Jato (Assis, 2016), cinematography by Beto Martins.
This paper intents to demonstrate how cinematography can contribute to the imaginary about the territories of the Sertão – arid and semi-desert regions of the Northeast and Central-West of Brazil. By means of film analysis, making ofs and interviews, we highlight how methods of creation used by cinematographer’s act as elements of poetry (Pasolini, 1982; Savernini, 1999) making use of metaphor and allegory, both in the representation of space and the presentation of characters affected by it. Our theoretical framework focuses on the poetics of the creative act (Salles, 1998); and on the imagination of space and territory (Lefebvre,2006; Santos, 2011). The text is divided in three parts: The Sertão in Brazilian Cinema; Cinematography as creator of space and poetry and Poetic images of the “Sertão” territory. In the latter, we will investigate the contribution of the cinematography in three recent films: Deserto (Weber, 2016), cinematography by Rui Poças, AIP; Por trás do céu (Soh, 2016), cinematography by Azul Serra, and Big Jato (Assis, 2016), cinematography by Beto Martins.
Description
Keywords
Direção de fotografia Cinema de poesia Sertão brasileiro Deserto Território Cinematography Cinema of poetry Brazilian hinterland Desert Territory . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Jesus, R., & Dobal, S. (2020). Territórios da poesia no Sertão do Cinema: contribuições da direção de fotografia. In Cinema & Território: Revista Internacional de Arte e Antropologia das Imagens: Vol. nº 5 (pp. 22–37.). Universidade da Madeira. https://doi.org/10.34640/CT52020RJTER
Publisher
Universidade da Madeira