Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Meta-emoção parental e exaustão parental

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Tese -2016920.pdf1.14 MBAdobe PDF Download

Abstract(s)

O termo de Meta-emoção Parental é definido como o conjunto de pensamentos e sentimentos que os pais têm em relação às suas próprias emoções e às dos seus filhos. As emoções negativas representam para os pais um grande desafio na socialização emocional. O presente estudo tem como objetivo averiguar qual a relação da Meta-emoção Parental com os níveis de Exaustão Parental, estudando o papel de variáveis sociodemográficas, e coparentalidade. A amostra é constituida por 122 pais e mães de crianças entre os 6 e 10 anos de idade, residentes em Portugal, às quais foram administradas o questionário de reações parentais às emoções negativas dos filhos (RPEN), questionário de Avaliação da Exaustão Parental (QAEP), e Escala de Relação Coparental. Os resultados indicam correlações significativas entre a reações parentais não apoiantes às emoções negativas dos filhos e os níveis de exaustão parental. A coparentalidade prediz significativamente a saturação com o papel parental e as reações parentais não apoiantes às emoções negativas dos filhos. Os resultados deste estudo fornecem pistas relevantes para as intervenções que visem a promoção de competências parentais, coparentalidade e prevenção da exaustão parental.
Parental Meta-emotion is defined as the set of thoughts and feelings that parents have in relation to their own emotions and those of their children (Gottman et al., 1997). Negative emotions represent a major challenge for parents in emotional socialization (Katz et al., 2012). The present study aims to investigate the relationship between Parental Meta emotion and the levels of Parental Exhaustion, studying the role os sociodemographic variables, and coparenting. The sample consists of 122 fathers and mothers of children between 6 and 10 years old, residing in Portugal, who were applied the questionnaire of COPING with Children̕s Negative Emotions Scale (CCNES, RPEN, adapted by Alves & Cruz, 2011), the Parental Burnout Assesment (PBA, QEAP, adapted by Matias et al., 2018), and Coparental Relationship Scale (adapted by Gaspar & Fontainne, 2018). The findings indicate significant correlations between non-supportive parental reactions to children’s negative emotions and levels of parental exhaustion. Coparenting significantly predicts feelings of being fed up with one’s parental role and non supportive parenting reactions to children’s negative emotions. This research’s results offer significant clues for understanding of, and interventions in, human behavior.

Description

Keywords

Meta-emoção parental Exaustão parental Coparentalidade Práticas educativas parentais Parental meta-emotion Parental exhaustion Coaprenting Parental practices Psicologia da Educação . Faculdade de Artes e Humanidades

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License