Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
467.81 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
O filme Bacurau é o objeto deste artigo. Considera-se, aqui, o território de
Bacurau, nome fictício, uma metáfora das favelas, das áreas mais pobres do Nordeste, e
também uma analogia sobre o Cangaço e uma espécie de Canudos vitoriosa, representável
por Bacurau em seu estrato social e sua marginalidade espacial. O artigo faz uma analogia
entre as paisagens, os massacres e a ausência de infraestrutura urbana no território de
Bacurau, e as imagens, as lutas e resistências das populações que vivem em territórios
racializados. Utiliza os conceitos de biopolítica e necropolítica e faz uma breve retomada
da história social e política do Brasil desde Canudos, passando pelo Cangaço, até a eleição
de Bolsonaro para presidente da República, contexto histórico em que Bacurau é filmado
e lançado. Conclui que Bacurau é um emblema de resistência histórica de povos dos
territórios racializados no mosaico do território nacional brasileiro, e das suas lutas pelo
direito à vida e ao próprio território, muito além de uma distopia do futuro imaginado no
contexto político e social das eleições presidenciais de 2018.
The film Bacurau is the object of this article. It approaches Bacurau, a ficcional name, as an analogy about the Cangaço and a sort of winnig Canudos which can be represented by Bacarau in its social composition and in its spacial marginality. The article compares the landscape, the killings, and the lack of urban infrastructure in Bacurau’s territory to people’s images, struggles and resistence in racialized territories. It uses the concepts of biopolitics and necropolitics in the making of a brief review of Brazilian social and political history from the Cangaço and the War of Canudos to Bolsonaro’s election as the president – the historical context of Bacurau’s footing and releasing. The article concludes that Bacurau is a symbol of the historical resistence of Brazilian racialized peoples and their struggle for the right of life and for the territory itself, much beyond a distopia of an imagined future in the social and political context of the 2018 presidential election.
The film Bacurau is the object of this article. It approaches Bacurau, a ficcional name, as an analogy about the Cangaço and a sort of winnig Canudos which can be represented by Bacarau in its social composition and in its spacial marginality. The article compares the landscape, the killings, and the lack of urban infrastructure in Bacurau’s territory to people’s images, struggles and resistence in racialized territories. It uses the concepts of biopolitics and necropolitics in the making of a brief review of Brazilian social and political history from the Cangaço and the War of Canudos to Bolsonaro’s election as the president – the historical context of Bacurau’s footing and releasing. The article concludes that Bacurau is a symbol of the historical resistence of Brazilian racialized peoples and their struggle for the right of life and for the territory itself, much beyond a distopia of an imagined future in the social and political context of the 2018 presidential election.
Description
Keywords
Bacurau Cinema Resistência Necropolítica Favelas Nordeste Resistence Necropolitics Shantytowns Northeastern . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Santos-Fuser, L. (2020). Bacurau: uma metáfora dos territórios brasileiros racializados . Universidade da Madeira. https://doi.org/10.34640/UNIVERSIDADEMADEIRA2020SANTOS-FUSER
Publisher
Universidade da Madeira