Browsing by Issue Date, starting with "2019-02-27"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Design and implementation of an integrative system for configurable exergames targeting the senior populationPublication . Paulino, Teresa; Cameirão, Mónica da Silva; Bermúdez i Badia, SergiExergames have been proposed as a solution for the promotion of physical activity in the senior population. The diversity of needs and limitations of the target users demand that the exergaming systems allow the configuration and adjustment of game parameters according to each user profile. Such systems are ideal to use in nursing homes, senior gymnasiums, or even rehabilitation centers. Health and sports professionals are then the main interacting users with the interface of such exergaming systems. Configuration can be difficult and time-consuming when considering complex systems with a significant amount of parameter choices. Since professionals working on such places already have time constraints, if they face long-time configuration of these systems they might give up of using them. Therefore, there is an evident need for systems that assist professionals in two ways. First, providing management support for training sessions and plans with exergames. Second, providing automatic decision-making processes that assist in game selection and parameters configuration to fit the user needs. The acceptance and effectiveness of such systems can only be achieved if the main prospective interactors with the system are involved in the development process so that the system can fulfill the users’ needs and expectations. This thesis reports on the design, implementation, and usability evaluation of an integrative system using some of the most-known human-centric techniques, such as interviews, card sorting, and paper prototyping. Results of a usability study of the UI and the main functionalities of the system showed a considerable acceptance and interest by the professionals. The usability study revealed to be a great resource to find aspects of the system that should be further considered for improvement in future iterations. Furthermore, the high results of the USE (Usefulness, Satisfaction, and Ease of use) questionnaire confirm that this system is a promising tool that sports professionals may be willing to use in their daily practice.
- Liderança e contribuição da prática de aikido no combate à indisciplina: estudo de caso numa escola da RAMPublication . Silva, Dina Luísa Mendonça da; Fraga, Nuno Miguel da SilvaO presente Relatório de Estágio insere-se como etapa fundamental à conclusão do curso de 2.º Ciclo em Ciências da Educação – Administração Educacional (AE). O Relatório descreve o conjunto principal de atividades desenvolvidas no âmbito do estágio curricular realizado no Conselho Executivo (CE) de uma escola de 2.º e 3.º Ciclos, na cidade do Funchal. Da observação do contexto escolar e da análise documental a documentos estruturantes das dinâmicas pedagógicas da escola surgiu, no âmbito de uma investigaçãoação, a possibilidade de dinamizar um projeto de prevenção da indisciplina por meio da prática de Aikido. Este tem por objetivo compreender a contribuição que o Aikido tem no combate à indisciplina, bem como analisar o papel da liderança do CE na gestão desta problemática que atenta às relações humanas. Foram privilegiadas como técnicas de recolhas de dados a observação participante e não participante, documentos oficiais da escola, entrevistas e diário de campo. Como técnicas de análise dos dados foram utilizadas as técnicas de análise de conteúdo e a triangulação de dados. De acordo com os dados recolhidos e a respetiva análise, a indisciplina manifestou-se diariamente na escola, porém com a prática do Aikido, foi possível verificar os efeitos de melhoria que esta arte exerceu sobre o comportamento dos alunos, pois estes revelaram uma conduta que vai ao encontro dos valores que são praticados no Aikido.