Loading...
5 results
Search Results
Now showing 1 - 5 of 5
- What do you think about parenting? Challenges to cohesiveness in child protection teamsPublication . Pereira, DoraChild protection work requires professionals to manage the different perspec tives regarding intervention aims and strategies associated with different per sonal, academic and organisational backgrounds. Parenting assessment is a determinant task for intervention and for children’s future where universal or automatic criteria remain unavailable. This study aimed to explore and char acterise the existing agreement (and disagreement) between child protection workers on statements related to judgements on parenting. A total of 325 Por tuguese social workers participated in the study, mostly with a background in social work and psychology and more than six years of experience in child pro tection. Professionals were required to distribute 50 sentences in a scoring sheet (Q-sort methodology) with 11 points. The results were interpreted through the matrix of operationalisation of minimally adequate parenting. Three main answer strands revealed different focuses in sorts’ configurations: the child, the procedures and the child’s ecology. The clear difference between the factors could contribute to maintaining the child protection system as an adversarial one, and not as an effectively cooperative system. To promote team cohesive ness and intervention success, and to reinforce professionals’ wellbeing and resilience, metacommunication on parenting assessment criteria is proposed as a determinant strategy.
- Mothers as victims of intimate partner violence: the decision to leave or stay and resilience-oriented interventionPublication . Sani, Ana Isabel; Pereira, DoraThis paper presents a qualitative study to understand the reasons for leaving or staying in an abusive relationship and how this informs planning for psychosocial interventions with victims. We present a study of 15 Portuguese women with children who were victims of intimate partner violence (IPV). The sample consisted of women, helped by a Victim Support Office, who volunteered to participate in a semi-structured interview and whose narrative responses were recorded and transcribed for analysis. The results, organized into two broad categories, reveal that the reasons for staying in the abusive relationship are essentially related to extrinsic factors (e.g., children, the aggressor, society), which reinforces myths (e.g., marriage is for life) and makes it difficult to break the cycle of violence. However, the decision to leave the abusive relationship is also based on the same factors which, when reconceptualized and empowered, contribute to the intrinsic recognition of the problem and the decision-making process. We find that the resilience portfolio model, which focuses on three major factors (self-regulation, interpersonal forces, and construction of meaning), favors the identification of protective factors that can guide interventions for individuals facing situations of adversity such as IPV.
- Parenting and health: the major challenge of complex relationsPublication . Pereira, Dora
- Supervisão clínica em promoção e proteção de crianças e jovens: uma revisão narrativaPublication . Coelho, Carolina Vanessa Gomes; Pereira, Dora; Alarcão, MadalenaContexto: As especificidades dos sistemas de promoção e proteção de crianças e jovens exercem um grande impacto no profissional e, consequentemente, no trabalho com as famílias, pelo que a supervisão clínica se constitui como um forte aliado na promoção do bem-estar e proficiência dos profissionais. Objetivo: O presente trabalho teve como objetivo principal realizar uma revisão da literatura sobre a adequabilidade dos modelos de supervisão às especificidades do contexto de promoção e proteção de crianças e jovens, tendo em conta as funções de supervisão, modelos de supervisão e desafios do contexto. Métodos: Foi realizada uma revisão narrativa através da pesquisa de palavras-chave, leitura dos resumos de artigos encontrados e posterior leitura na integra dos artigos que se adequaram ao tema definido. Foram analisados artigos sobre supervisão e supervisão clínica em contextos sociais e de promoção e proteção de crianças e jovens. Resultados: Predomina a utilização de um modelo de supervisão de abordagem única ou de modelos ecléticos com abordagens teóricas divergentes entre si e que não atendem à complexidade dos sistemas familiares sinalizados. Conclusões: Defende-se um modelo com um referencial de leitura integrativo, mas, fundamentalmente, apoiado numa visão ecossistémica do mal trato da criança e do funcionamento familiar, que tenha conhecimento dos procedimentos da instituição e que promova um apoio efetivo ao profissional. Mais estudos devem ser realizados tendo em vista avaliar a influência efetiva da supervisão na prática do profissional com as famílias e a identificação das caraterísticas dos modelos que os tornam eficazes em promoção e proteção.
- Convergências e divergências na avaliação da parentalidadePublication . Pereira, DoraOs profissionais da área da proteção à infância são chamados diariamente a avaliar a qualidade da parentalidade. Sendo um trabalho de caráter multidisciplinar, em que intervêm simultaneamente profissionais de diferentes áreas de formação, a partilha de referenciais comuns de avaliação e ponderação da informação é decisiva para a eficácia das intervenções desenvolvidas, na medida em que potencia a coerência e consistência das mesmas e a coesão das equipas. Contudo, os critérios de avaliação da parentalidade estão associados não apenas aos critérios científicos mas também à dinâmica das organizações e à qualidade das experiências e crenças pessoais relacionados com a parentalidade, a infância e o impacto desenvolvimental das situações de mau trato infantil. Com o objetivo de verificar se diferentes áreas de formação académica estavam associadas a posições diferentes acerca de critérios de avaliação da parentalidade, foi desenvolvido um estudo com 391 profissionais afetos a serviços de proteção à infância, aos quais se solicitou que se pronunciassem quanto ao grau de concordância com 50 frases, numa tarefa de decisão forçada (qsort). A análise dos resultados foi feita através da análise de clusters de resposta utilizando a metodologia Ken-Q Analysis (v1.0.6) e tendo como referencial a matriz de operacionalização da parentalidade minimamente adequada. Os resultados relativos aos principais clusters de respostas dos profissionais da área da Psicologia, Serviço Social e Educação, apontam para a convergência na concordância e discordância relativamente a critérios associados às implicações desenvolvimentais das situações de risco. São discutidas as implicações dos resultados quanto a formas de potenciar o desenvolvimento profissional e a eficácia das intervenções como a aprendizagem organizacional.