Publication
A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT)
dc.contributor.author | Oliveira, Gilvando Inácio de | |
dc.contributor.author | Brazão, José Paulo Gomes | |
dc.date.accessioned | 2022-07-26T09:39:16Z | |
dc.date.available | 2022-07-26T09:39:16Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.description.abstract | This article aims to report the possibilities of change in school practices of the Project Laboratory of New Times - (PLNT), linked to the formative actions of the NGO - CEAP (Centre for Studies and Pedagogical Advice), based in Salvador da Bahia. The Laboratory is dedicated to the construction of innovative methodologies, appropriating itself to a pedagogical practice centred on creativity, protagonism, self-didacticism, problem-solving capacity and autonomy in students' learning. We used a qualitative methodology. It was found that the project's formative actions broke the traditional practices and played an active role in the socio-political reality of the students, connecting all pedagogical actions with global events. The pedagogical action of learning with technological mediation, valued the students' socio-educational context and their possibilities of emancipation. | pt_PT |
dc.description.abstract | Este artigo pretende relatar as possibilidades de mudança das práticas escolares do Projeto Laboratório dos Novos Tempos – (PLNT), vinculado às ações formativas da ONG - CEAP (Centro de Estudos e Assessoria Pedagógica), sediado em Salvador da Bahia. O Laboratório se dedica à construção de metodologias inovadoras, se apropria de uma prática pedagógica centrada na criatividade, no protagonismo, no autodidatismo, na capacidade de resolução de problemas e na autonomia da aprendizagem dos alunos. Esta pesquisa utilizou uma metodologia qualitativa. Constatou-se que a ações formativas do projeto quebraram as práticas tradicionais e protagonizaram a realidade sociopolítica dos alunos, conectando todo fazer pedagógico com os acontecimentos globais. A ação pedagógica da aprendizagem com a mediação tecnológica, valorizou o contexto socioeducacional dos alunos e as suas possibilidades de emancipação. | pt_PT |
dc.description.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | pt_PT |
dc.identifier.citation | Oliveira, G. I., & Brazão, J. P. G. A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT). Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(34), e17503-e17503. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17503 | pt_PT |
dc.identifier.doi | 10.20952/revtee.v15i34.17503 | pt_PT |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10400.13/4465 | |
dc.language.iso | por | pt_PT |
dc.publisher | Universidade Federal de Sergipe | pt_PT |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | pt_PT |
dc.subject | Learning | pt_PT |
dc.subject | Technological mediation | pt_PT |
dc.subject | Empowerment | pt_PT |
dc.subject | Pedagogical practices | pt_PT |
dc.subject | Pedagogical innovation | pt_PT |
dc.subject | Aprendizagem | pt_PT |
dc.subject | Mediação tecnológica | pt_PT |
dc.subject | Empoderamento | pt_PT |
dc.subject | Práticas pedagógicas | pt_PT |
dc.subject | Inovação pedagógica | pt_PT |
dc.subject | . | pt_PT |
dc.subject | Faculdade de Ciências Sociais | pt_PT |
dc.title | A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT) | pt_PT |
dc.title.alternative | Education in times of change: the contributions of the laboratory project for the new times (PLNT) | pt_PT |
dc.title.alternative | Educación en tiempos de cambio: los aportes del proyecto de laboratorio para los nuevos tiempos (PLNT) | pt_PT |
dc.type | journal article | |
dspace.entity.type | Publication | |
oaire.citation.conferencePlace | Brasil | pt_PT |
oaire.citation.issue | 34 | pt_PT |
oaire.citation.startPage | e17503 | pt_PT |
oaire.citation.title | Revista Tempos e Espaços em Educação | pt_PT |
oaire.citation.volume | 15 | pt_PT |
person.familyName | de Oliveira | |
person.familyName | Brazão | |
person.givenName | Gilvando | |
person.givenName | José Paulo Gomes | |
person.identifier | Brazão, P. | |
person.identifier.ciencia-id | 0E13-0868-B5E2 | |
person.identifier.orcid | 0000-0002-7609-5515 | |
person.identifier.orcid | 0000-0003-3575-4366 | |
rcaap.rights | openAccess | pt_PT |
rcaap.type | article | pt_PT |
relation.isAuthorOfPublication | d822e9fb-ad38-4041-ae69-21e85c0e98ab | |
relation.isAuthorOfPublication | 69e6d9ab-099e-4bc9-a985-6fa734ea6e0e | |
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery | d822e9fb-ad38-4041-ae69-21e85c0e98ab |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- A educação em tempos de mudança os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT).pdf
- Size:
- 436.93 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
- Name:
- license.txt
- Size:
- 1.71 KB
- Format:
- Item-specific license agreed upon to submission
- Description: