Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT)

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

This article aims to report the possibilities of change in school practices of the Project Laboratory of New Times - (PLNT), linked to the formative actions of the NGO - CEAP (Centre for Studies and Pedagogical Advice), based in Salvador da Bahia. The Laboratory is dedicated to the construction of innovative methodologies, appropriating itself to a pedagogical practice centred on creativity, protagonism, self-didacticism, problem-solving capacity and autonomy in students' learning. We used a qualitative methodology. It was found that the project's formative actions broke the traditional practices and played an active role in the socio-political reality of the students, connecting all pedagogical actions with global events. The pedagogical action of learning with technological mediation, valued the students' socio-educational context and their possibilities of emancipation.
Este artigo pretende relatar as possibilidades de mudança das práticas escolares do Projeto Laboratório dos Novos Tempos – (PLNT), vinculado às ações formativas da ONG - CEAP (Centro de Estudos e Assessoria Pedagógica), sediado em Salvador da Bahia. O Laboratório se dedica à construção de metodologias inovadoras, se apropria de uma prática pedagógica centrada na criatividade, no protagonismo, no autodidatismo, na capacidade de resolução de problemas e na autonomia da aprendizagem dos alunos. Esta pesquisa utilizou uma metodologia qualitativa. Constatou-se que a ações formativas do projeto quebraram as práticas tradicionais e protagonizaram a realidade sociopolítica dos alunos, conectando todo fazer pedagógico com os acontecimentos globais. A ação pedagógica da aprendizagem com a mediação tecnológica, valorizou o contexto socioeducacional dos alunos e as suas possibilidades de emancipação.

Description

Keywords

Learning Technological mediation Empowerment Pedagogical practices Pedagogical innovation Aprendizagem Mediação tecnológica Empoderamento Práticas pedagógicas Inovação pedagógica . Faculdade de Ciências Sociais

Citation

Oliveira, G. I., & Brazão, J. P. G. A educação em tempos de mudança: os contributos do projeto laboratório dos novos tempos (PLNT). Revista Tempos e Espaços em Educação, 15(34), e17503-e17503. https://doi.org/10.20952/revtee.v15i34.17503

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade Federal de Sergipe

Altmetrics