Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

A filha perdida, de Maggie Gyllenhaal: alteridades e ambivalĂȘncias

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
MACHUCA-93-98.pdf568.11 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Dirigido por Maggie Gyllenhaal, o filme A filha perdida, adaptado do romance homĂŽnimo escrito por Elena Ferrante, narra as fĂ©rias de Leda, uma professora universitĂĄria que questiona a prĂłpria maternidade ao entrar em contato com uma jovem mĂŁe e sua filha. Em um incĂŽmodo jogo de espelhos, a protagonista mergulha em seu passado, expondo gradativamente sua biografia e surpreendendo o espectador com revelaçÔes familiares. A proposta dessa recensĂŁo Ă© analisar o longa-metragem na chave da alteridade e discutir as motivaçÔes das personagens a partir do encontro e do conflito de geraçÔes, sobretudo na perspectiva das ambivalĂȘncias da maternidade. Temas como envelhecimento, liberdade sexual feminina, casamento, emergem da narrativa cinematogrĂĄfica, lançada em 2021, e protagonizada por Olivia Colman. Um dos objetivos Ă© examinar o filme com vistas ao O segundo sexo, de Simone de Beauvoir (2019), para quem a mulher nĂŁo nasce mulher, torna-se mulher, jĂĄ que as pressĂ”es sociais e os ajustes demandados pela configuração patriarcal delineiam o feminino.
Directed by Maggie Gyllenhaal, the movie The lost daughter, adapted from homonymous novel written by Elena Ferrante, narrates LedaÂŽs vacation, a College Professor who questions her own maternity when she gets in touch with a young mother and her daughter. Inside an uncomfortable game of mirrors, the protagonist dives into her past, gradually exposing her biography, surprising the spectator with family revelations. This review proposal is to analyse the film in the key of otherness and discuss the characters motivations from the meeting and the generations conflict, especially regarding to motherhood ambivalences perspective. Topics such as aging, female sexual freedom, marriage, emerge from the cinematographic narrative, released in 2021, and starring Olivia Colman. One of the goals is to examine the film using the book The second sex, by Simone de Beauvoir (2019), for whom a woman is not born a woman, she becomes a woman, since the social pressures and the adjustments demanded by the patriarchal configuration delineate the feminine.

Description

Keywords

A filha perdida Cinema Maternidade Feminino Movie Motherhood Feminine . Faculdade de Artes e Humanidades

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade da Madeira

CC License

Altmetrics