Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Quantitative and qualitative assessment of adolescents’ future time perspectives

Use this identifier to reference this record.

Advisor(s)

Abstract(s)

Developing perspectives concerning the future in adolescence has been associated with several adaptive behaviors in school context. However, a need to understand how these prospects are build remains. In this paper, two studies on adolescents’ future time perspective (FTP) are presented, highlighting its connection to the present experience. Participants were adolescents, aged 14 to 18. In the first study (N = 551), it is analyzed the factorial structure of a questionnaire designed to assess FTP in school context. A significant association of academic performance with FTP was found. In the second study (N = 11), through an analysis, based on Grounded Theory, to qualitative data derived from interviews, it was found that adolescents think considerably about their future, despite showing to be predominantly focused on career related dimensions. The influence on prospective thinking of both educational agents of the participation in multiple activities was also identified.
O desenvolvimento de perspectivas temporais de futuro (PTF) na adolescência tem sido associado a comportamentos adaptativos em contexto escolar. Contudo, persiste a necessidade de compreensão de como essas PTF são construídas. Neste trabalho, apresentamos dois estudos sobre a PTF, destacando a sua ligação com a experiência presente. Os participantes foram adolescentes com idades entre 14 e 18 anos. No primeiro estudo (N = 551), analisamos a estrutura fatorial de um questionário construído para avaliar a PTF em contexto escolar. Identificamos uma associação significativa entre desempenho académico e PTF. No segundo estudo (N = 11), através de uma análise, fundada na Grounded Theory, de dados qualitativos decorrentes de entrevistas, verificamos que os adolescentes se preocupam com o seu futuro, referindo-se predominantemente a dimensões relacionadas com a carreira. Tais resultados apontam ainda para a influência que diferentes agentes educativos e a participação em múltiplas atividades têm no seu pensamento prospetivo.

Description

Keywords

Time perspective Adolescents Schools Quantitative research Qualitative research Perspectiva de tempo Adolescentes Escolas Pesquisa quantitativa Pesquisa qualitativa . Escola Superior de Tecnologias e Gestão

Citation

Carvalho, R. G. (2015). Quantitative and qualitative assessment of adolescents’ future time perspectives. Paidéia (Ribeirão Preto), 25(61), 163-172. doi:10.1590/1982-43272561201504

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade de São Paulo

CC License

Altmetrics