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Designing Collaborative Technology-based Interventions for Mental Health Management

datacite.subject.fosCiências Sociais::Psicologiapt_PT
datacite.subject.fosEngenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informáticapt_PT
datacite.subject.fosCiências Médicas::Outras Ciências Médicaspt_PT
dc.contributor.advisorBarreto, Mary Alejandra Luiz
dc.contributor.authorLopes, Beatriz Severes
dc.date.accessioned2023-01-19T15:48:26Z
dc.date.available2023-01-19T15:48:26Z
dc.date.issued2022-12-09
dc.description.abstractIn addition to the impact on public health, especially after the emergence of the COVID-19 pandemic, mental health problems have been amplified globally, leading to higher levels of anxiety and depression especially among young adults, who are among the most vulnerable populations. Due to the specific social context and newfound challenges surrounding university life, psychological distress affects university students at a disproportional higher rate when compared to the general population. With the increase in requests for university therapy services, digital mental health tools developed in conjunction with in-person therapy offer a pioneering solution for expanding the potential and reach of these services while overcoming socioeconomic, geographical, and educational barriers. This thesis explores the process of collaboratively developing a mobile applica tion named Toolbox for mental well-being self-management alongside the psychology counselling services at the University of Madeira. By exploring providers’ perspectives and concerns, this study highlights how a digital solution designed by clinicians could address daily challenges and facilitate treatment protocols. This study presents the potential a mental health app has for improving clinical interventions in the university environment and helping providers of mental health services. The integration of a mental health platform into therapeutic practices can better inform the clients’ course of treatment, particularly due to the collection and analysis of user behaviour-tracking information. It also encourages users to learn about mental health and develop a closer connection with their psychologists. From a methodological standpoint, it proposes the development of mental health app should be conducted in an adaptable process that accommodates the stakehold ers’ expertise and inputs under a cross-disciplinary approach to developing a digital platform that addresses students’ mental health.pt_PT
dc.description.abstractAlém do impacto na saúde pública, especialmente com o surgimento da pandemia COVID-19, os problemas de saúde mental aumentaram globalmente, levando a níveis mais elevados de ansiedade e depressão principalmente entre jovens adultos, uma das populações mais vulneráveis. Devido ao contexto social e desafios que envolvem a experiência universitária, o sofrimento psicológico atinge os estudantes universitários de um modo desproporcio nalmente maior aquando comparado com a população em geral. Com o aumento dos pedidos nos serviços de apoio psicológico, as ferramentas digitais para saúde mental desenvolvidas em conjunto com a terapia presencial oferecem uma solução pioneira para ampliar o alcance destes serviços, superando barreiras socioeconómicas, geográ ficas e educacionais. Esta tese explora o processo de desenvolvimento colaborativo de uma aplicação móvel denominada Toolbox para a autogestão do bem-estar psicológico em conjunto com o serviço de psicologia da Universidade da Madeira. Ao explorar as perspetivas e preocupações dos psicólogos, este estudo evidencia o modo como uma solução digital projetada por profissionais de saúde pode ajudar a fazer face aos desafios do dia-a-dia e facilitar o processo terapêutico. Este estudo apresenta o potencial que uma app para saúde mental detém para me lhorar as intervenções clínicas em ambiente universitário, auxiliando o trabalho dos psicólogos dos serviços de apoio psicológico. A integração de uma plataforma para saúde mental em prática clinicas melhora o processo terapêutico dos clientes, especial mente aquando a recolha e análise de dados de monitorização comportamental. Estas plataformas também incentivam a aprendizagem sobre saúde mental dos utilizadores e o desenvolvimento uma ligação mais próxima com psicólogos. Do ponto de vista metodológico, este estudo propõe que o desenvolvimento de uma app para saúde mental deve ser conduzido num processo adaptativo, que acomode o conhecimento especializado e as contribuições dos parceiros de forma interdisciplinar no desenvolvimento de uma plataforma digital para a saúde mental de estudantes.pt_PT
dc.identifier.tid203180283pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.13/4938
dc.language.isoengpt_PT
dc.subjectAcademic achievementpt_PT
dc.subjectBlended carept_PT
dc.subjectCollaborative workpt_PT
dc.subjectDesign methodologypt_PT
dc.subjecte-mental health interventionspt_PT
dc.subjectOnline interventionspt_PT
dc.subjectUniversity studentspt_PT
dc.subjectDesempenho académicopt_PT
dc.subjectColaboração em equipapt_PT
dc.subjectEstudantes universitáriospt_PT
dc.subjectIntervenções digitais em saúde mentalpt_PT
dc.subjectIntervenções digitaispt_PT
dc.subjectMetodologia de designpt_PT
dc.subjectInternational Master of Interactive Media Designpt_PT
dc.subject.pt_PT
dc.subjectFaculdade de Ciências Exatas e da Engenhariapt_PT
dc.titleDesigning Collaborative Technology-based Interventions for Mental Health Managementpt_PT
dc.typemaster thesis
dspace.entity.typePublication
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typemasterThesispt_PT
thesis.degree.nameInternational Master of Interactive Media Designpt_PT

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