Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.97 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este trabalho tem como objetivo uma análise e articulação sobre os dispositivos do
chamado Pré-Cinema, em particular, o zootrópio, e a utilização do loop, em produções artísticas
contemporâneas. São aqui analisadas as instalações Transgressões (2017), de Nalini Malani, e
Circuladô (2011), de André Parente. Ambos os artistas retomam a técnica da zootropia, assim como
as possibilidades e o potencial narrativo do loop em suas obras, relendo-os como recursos para uma
linguagem artística contemporânea.
This work aims to analyse and articulate the devices of the so-called Pre-Cinema, in particular, the zoetrope, and the use of the loop in contemporary artistic productions. The installations Transgressões (2017), by Nalini Malani and Circuladô (2011), by André Parente. Both artists return to the technique of zootropy, as well as the possibilities and narrative potential of loop in their works, rereading them as resources for a contemporary artistic language.
This work aims to analyse and articulate the devices of the so-called Pre-Cinema, in particular, the zoetrope, and the use of the loop in contemporary artistic productions. The installations Transgressões (2017), by Nalini Malani and Circuladô (2011), by André Parente. Both artists return to the technique of zootropy, as well as the possibilities and narrative potential of loop in their works, rereading them as resources for a contemporary artistic language.
Description
Keywords
Cinema Pré-cinema Loop Zootrópio Nalini Malani André Parente . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Publisher
UMa-CIERL, Centro de Investigação em Estudos Regionais e Locais da Universidade da Madeira; CMF, Câmara Municipal do Funchal