Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
3.02 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Filipa Venâncio recorre frequentemente, no seu trabalho de pintura à
representação de espaços arquitetónicos, alternando entre a casa observada do exterior e
as suas vistas interiores. Estudando as suas composições sequenciais na pintura (séries) é
possível constatar estratégias que se aproximam da linguagem do cinema. Este aspeto é
enfatizado na construção da narrativa visual, que muitas vezes é proposta ou
simplesmente insinuada, através da apresentação de conjuntos pictóricos em travellings
ou em panorâmicas, como se de um story board se tratasse. A própria pintura, por vezes,
é desenvolvida a partir de fotografias e filmes. Outras vezes sugere a invenção de
cenários, também eles com semelhanças e afinidades conceptuais às de determinadas
filmografias, como em Casa da Capela (2021) - projeto alvo de análise específico nesta
reflexão. O interesse por este cruzamento de territórios, como lugar de eleição e mote
para projetos futuros e em execução, é também enunciado aqui por antecipação,
possibilitando assim uma antevisão em première.
Filipa Venâncio often resorts in her painting work, to the representation of architectural spaces, alternating between the observed house from the outside and interior views. Observing the sequential construction of painting (series), it is possible to observe strategies that approach the language of cinema. This aspect is emphasized in the construction of the visual narrative that is often proposed or simply hinted at, through the presentation of pictorial sets in travellings or in panoramics, as if it were a story board. The painting itself is sometimes developed from photographys and films. Other times it suggests the invention of scenarios, also them with similarities and conceptual affinities to those of certain filmography, as in Casa da Capela (2021) - target project of specific analysis in this reflection. The interest in this crossing of territories, as a place of choice and motto for future and running projects, is also enunciated here in anticipation, thus enabling a preview in première.
Filipa Venâncio often resorts in her painting work, to the representation of architectural spaces, alternating between the observed house from the outside and interior views. Observing the sequential construction of painting (series), it is possible to observe strategies that approach the language of cinema. This aspect is emphasized in the construction of the visual narrative that is often proposed or simply hinted at, through the presentation of pictorial sets in travellings or in panoramics, as if it were a story board. The painting itself is sometimes developed from photographys and films. Other times it suggests the invention of scenarios, also them with similarities and conceptual affinities to those of certain filmography, as in Casa da Capela (2021) - target project of specific analysis in this reflection. The interest in this crossing of territories, as a place of choice and motto for future and running projects, is also enunciated here in anticipation, thus enabling a preview in première.
Description
Keywords
Espacialidade Cruzamento interartes Cinematografia Apropriação Descontextualização Revisitação Spatiality Interarts crossover Cinema Appropriation Decontextualization Revisitation . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Publisher
Universidade da Madeira