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Authors
Abstract(s)
Ao longo dos anos, as atividades humanas têm ameaçado o ecossistema marinho, e os cetáceos
têm sido uma das espécies mais afetadas. A recolha de informação é crucial para monitorizar estas
espécies e, posteriormente, tomar medidas em relação às políticas e iniciativas de conservação.
Recentemente, o potencial dos dados recolhidos através da ciência cidadã tem sido explorado como
uma oportunidade rápida e económica para recolher informações sobre avistamentos de cetáceos.
Em particular, nas ilhas da Macaronésia, iniciativas têm procurado envolver embarcações turístico marítimas na recolha destes dados durante atividades de observação de cetáceos, estabelecendo uma
parceria entre cientistas e empresas para promover o conhecimento sobre a biodiversidade marinha.
No entanto, esta recolha de dados é feita em papel por biólogos que acompanham as embarcações,
tornando difícil centralizar todas as informações e garantir a participação contínua.
Esta dissertação foca-se em melhorar o desenho e desenvolvimento de uma aplicação móvel de
ciência cidadã projetada para facilitar a recolha e partilha de informações sobre avistamentos de
cetáceos. Uma vez que a revisão de literatura destaca que um desafio comum na ciência cidadã
é manter a motivação dos participantes ao longo do tempo, este trabalho integrou elementos de
gamificação na aplicação.
Foi realizada uma avaliação do protótipo com profissionais durante viagens de observação de ce táceos e os nossos resultados indicam que, embora a gamificação não tenha aumentado a motivação
dos participantes, a experiência de utilizador da aplicação foi muito positiva, com os participantes
a destacar a facilidade de utilização, a simplicidade do processo de recolha de dados e a relevância
da gamificação para entusiastas.
Além disso, este trabalho também contribuiu para o desenvolvimento de uma API que permite
partilhar dados recolhidos a partir da aplicação móvel com entidades externas, contribuindo para
a partilha dos dados das espécies. Este trabalho aponta possíveis caminhos para investigações
futuras, considerando o potencial e a utilidade do sistema AQUA, que combina ciência cidadã,
tecnologia e ciência na monitorização da biodiversidade de cetáceos.
Over the years, human activities have threatened the marine ecosystem, and cetaceans have been one of the most affected species. Gathering information is crucial for monitoring these species and, ultimately, taking action regarding conservation policies and initiatives. Recently, the potential of data collected through citizen science has been explored as a rapid and cost-effective opportu nity to gather data on cetacean sightings. Particularly, in the Macaronesia islands, initiatives have sought to involve tourist maritime vessels in collecting this data during whale-watching activities, establishing a partnership between scientists and companies to promote learning about marine bio diversity. However, this data collection is done in a paper-based format by biologists accompanying the vessels, making it difficult to centralize all the information and ensure continuous participation. This dissertation focuses on refining the design and development of a citizen science mobile application designed to facilitate the collection and sharing of information about cetacean sightings. Since the literature review highlighted that a common challenge in citizen science is sustaining participants’ motivation over time, this work integrated gamification elements into the application. A prototype evaluation was conducted with professionals during whale-watching trips and our findings indicate that while the gamification did not increase participants’ motivation, the applica tion’s user experience was very positive, with participants highlighting its ease of use, the seamless data collection process and the relevance of gamification for enthusiasts. Furthermore, this work also contributed to the development of an API that allows for sharing data collected from the mobile application with external entities, contributing to the dissemination of the species data. This work points towards possible avenues for future research, considering the potential and usefulness of the AQUA system, which combines citizen science, technology, and science in marine biodiversity monitoring.
Over the years, human activities have threatened the marine ecosystem, and cetaceans have been one of the most affected species. Gathering information is crucial for monitoring these species and, ultimately, taking action regarding conservation policies and initiatives. Recently, the potential of data collected through citizen science has been explored as a rapid and cost-effective opportu nity to gather data on cetacean sightings. Particularly, in the Macaronesia islands, initiatives have sought to involve tourist maritime vessels in collecting this data during whale-watching activities, establishing a partnership between scientists and companies to promote learning about marine bio diversity. However, this data collection is done in a paper-based format by biologists accompanying the vessels, making it difficult to centralize all the information and ensure continuous participation. This dissertation focuses on refining the design and development of a citizen science mobile application designed to facilitate the collection and sharing of information about cetacean sightings. Since the literature review highlighted that a common challenge in citizen science is sustaining participants’ motivation over time, this work integrated gamification elements into the application. A prototype evaluation was conducted with professionals during whale-watching trips and our findings indicate that while the gamification did not increase participants’ motivation, the applica tion’s user experience was very positive, with participants highlighting its ease of use, the seamless data collection process and the relevance of gamification for enthusiasts. Furthermore, this work also contributed to the development of an API that allows for sharing data collected from the mobile application with external entities, contributing to the dissemination of the species data. This work points towards possible avenues for future research, considering the potential and usefulness of the AQUA system, which combines citizen science, technology, and science in marine biodiversity monitoring.
Description
Keywords
Interação humano-computador Ciência cidadã Gamificaçã Monitorização marinha Cetáceos Human-computer interaction Citizen science Gamification Marine monitoring Cetaceans Engenharia Informática . Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia