Repository logo
 
Publication

From island mass tourism to rural tourism In Madeira: Is there a place for a re-definition of islands image?

dc.contributor.authorAlmeida, António Manuel Martins de
dc.date.accessioned2020-10-22T09:56:48Z
dc.date.available2020-10-22T09:56:48Z
dc.date.issued2010
dc.description.abstractExiste amplo consenso que a manutenção da capacidade competitiva de destinos turísticos maduros assenta no desenvolvimento de nichos de mercado alternativos como no caso do turismo rural Outros mercados alternativos, como o eco-turismo e o segmento do turismo rural também têm sido objecto de atenção por parte dos gestores destes destinos turísticos. O turismo rural é um nicho de mercado, recente mas em crescimento, com crescente importância em áreas periféricas com história no turismo de massa ou oferecendo produtos turísticos standard. Devido à relativa ´juventude´ do sector na Madeira, esta comunicação visa providenciar um melhor entendimento da imagem percepcionada do sector, baseado numa amostra de 150 turistas. Análise estatística multivariada é aplicada para construir a imagem do sector, com base na avaliação de uma série de itens como é usual neste tipo de estudos. Este estudo proporciona a oportunidade de preencher um vazio na literatura devido à identificação dos factores condicionantes da imagem, para além de incluir uma série de recomendações em termos de gestão do destino.pt_PT
dc.description.abstractIt is now well acknowledged that the competitive edge of islands´ mature tourist destinations relies on the development of new niche markets such as the rural tourism sector. Further, alternative market segments such as the eco-tourism and the cultural tourism have been targeted by most Destinations Management Organisations on islands. Rural tourism is a very recent but growing market niche in peripheral areas offering mass tourism products. For that reason the aim of this paper is to provide a better understanding of the image of this emerging industry here in Madeira based on a sample of 150 visitors. Multivariate descriptive analysis is applied to ´built-up´ the image of the rural tourism according to socioeconomic, travel-related features, and cognitive and emotional factors as it is usual in the destination image literature. This paper fills a void in the literature concerning the rural tourism sector as the factors attracting tourists to the emerging rural tourism industry in Madeira and policy recommendations put forward.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationAlmeida, A. M. M. D. (2010). From island mass tourism to rural tourism In Madeira: Is there a place for a re-definition of islands image?. Tékhne-Revista de Estudos Politécnicos, 8(14), 97-110.pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.13/2935
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherInstituto Politécnico do Cávado e do Avept_PT
dc.subjectMeio ambientept_PT
dc.subjectTutela ambientalpt_PT
dc.subjectDireitos fundamentaispt_PT
dc.subjectSociedade do riscopt_PT
dc.subjectPrincípio da prevençãopt_PT
dc.subjectDesenvolvimento sustentávelpt_PT
dc.subjectRural tourismpt_PT
dc.subjectDestination imagept_PT
dc.subjectMadeira Island (Portugal)pt_PT
dc.subjectPCApt_PT
dc.subject.pt_PT
dc.subjectFaculdade de Ciências Sociaispt_PT
dc.titleFrom island mass tourism to rural tourism In Madeira: Is there a place for a re-definition of islands image?pt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceBarcelos (Portugal)pt_PT
oaire.citation.endPage110pt_PT
oaire.citation.startPage97pt_PT
oaire.citation.titleTékhne-Revista de Estudos Politécnicospt_PT
oaire.citation.volume8(14)pt_PT
person.familyNameMartins de Almeida
person.givenNameAntónio Manuel
person.identifier.ciencia-id651F-3195-97B3
person.identifier.orcid0000-0002-3216-2018
rcaap.rightsrestrictedAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicatione951f0cc-880b-4354-96a5-35fbcd7821c3
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoverye951f0cc-880b-4354-96a5-35fbcd7821c3

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
From island mass tourism to rural tourism In MadeiraAntónioAlmeida.pdf
Size:
229.78 KB
Format:
Adobe Portable Document Format