Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Extended reality interfaces for enhancing user engagement and learning in onshore whale-watching

Use this identifier to reference this record.

Abstract(s)

Nowadays, the image of great whales has been dramatically shifted from being viewed as a dangerous species and a source of resources to a species that has been protected and turned into a symbol for marine life sustainability, being whale-watching an important touristic and economic activity. Whale-watching is a globally significant activity that provides public engage ment with marine life; however, traditional methods often fall short due to ecological disturbances, limited accessibility, and a lack of deep educational and emotional connections. This thesis explores the potential of Extended Reality (XR) technolo gies—specifically Augmented Reality (AR), Virtual Reality (VR), and Mixed Reality (MR)—to address these challenges in coastal whale-watching experiences. The research aims to evaluate the effectiveness of AR, VR, and MR in enhancing user engagement, educational outcomes, and conservation awareness. Through simulated whale-watching experiences in coastal settings, the study collected participant feedback, pre- and post-experience questionnaires, and observational data to assess the usability, educational impact, and emotional connection facilitated by each technology. Key findings reveal that AR is particularly effective in promoting user engagement and educational impact, while MR excels in fostering a strong emotional connection to marine life. Despite these benefits, each technology faces distinct challenges related to ease of use and environ mental constraints, highlighting areas for further optimization. This research contributes to the growing field of XR in marine tourism by providing valuable insights into how these technologies can be optimized to create more engaging, educational, and sustainable whale-watching experiences. The findings offer a foundation for future research and development in the application of XR technologies within marine environments.
Atualmente, a imagem das grandes baleias mudou drasticamente, passando de uma visão de espécies perigosas e fonte de recursos para uma espécie protegida e transformada em símbolo da sustentabilidade da vida marinha, com a observação comercial de baleias sendo uma importante atividade turística e económica. A observação comercial de baleias é uma atividade globalmente significativa que promove o envolvimento do público com a vida marinha; no entanto, os métodos tradicionais frequentemente falham devido a distúrbios ecológicos, acessibilidade limitada e falta de conexões educacionais e emocionais profundas. Esta tese explora o potencial das tecnologias de Realidade Estendida (XR)—especificamente Realidade Aumentada (AR), Realidade Virtual (VR) e Realidade Mista (MR)—para en frentar esses desafios em experiências de observação comercial de baleias em ambientes costeiros. O objetivo da pesquisa é avaliar a eficácia da AR, VR e MR em melhorar o envolvimento dos utilizadores, os resultados educacionais e a conscientização sobre a conservação. Através de experiências simuladas de observação comercial de baleias em cenários costeiros, o estudo recolheu feedback dos participantes, questionários antes e depois das experiências, e dados observacionais para avaliar a usabilidade, o impacto educativo e a conexão emocional promovida por cada tecnologia. Os principais resultados revelam que a AR é particularmente eficaz na promoção do envolvimento dos utilizadores e no impacto educativo, enquanto a MR se destaca em fomentar uma forte conexão emocional com a vida marinha. Apesar destes benefícios, cada tecnologia enfrenta desafios distintos relacionados com a facilidade de uso e as restrições ambientais, desta cando áreas para otimização futura. Esta pesquisa contribui para o crescente campo da XR no turismo marinho, fornecendo informações valiosas sobre como estas tecnologias podem ser otimizadas para criar experiências de observação comercial de baleias mais envolventes, educativas e sustentáveis. Os resultados oferecem uma base para futuras pesquisas e desenvolvimentos na aplicação de tecnologias XR em ambientes marinhos.

Description

Keywords

Mixed reality Educational engagement Marine conservation Augmented reality Virtual reality Whale-watching Realidade mista Envolvimento educacional Conservação marinha Realidade aumentada Realidade virtual Observação comercial de baleias Interactive Media Design . Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

CC License