Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
835.22 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
Este artigo apresenta uma análise do conceito de pessoas transexuais, no decurso
de um estudo comparativo na Universidade da Madeira, UMa (Portugal) e na
Universidade Federal de Sergipe, UFS (Brasil) sobre “Vozes dos estudantes
universitários sobre a diversidade sexual e de gênero, sua relação com a
coeducação e com a inovação pedagógica.” Em termos metodológicos foi
adotada uma abordagem qualitativa, com aplicação de um questionário com
questões abertas e fechadas e o visionamento de um vídeo curto de
enquadramento do tema. Foi feita a análise de conteúdo aos dados obtidos. Os
resultados comparados mostram que a maioria dos ex-estudantes da UMa bem
como como os da UFS conhecem e valorizam o conceito de pessoa transexual,
centrado na construção/ reconstrução subjetiva da identidade. Existe na maioria
dos ex-estudantes da UFS uma forte consciência dos constrangimentos acerca da
vivência da transexualidade motivada pela influência de padrões sociais
estereotipados. Isso é justificado pela experienciação de contextos sociais
predominantemente paternalistas, com tabus sobre esta temática. Comparando os
resultados, regista-se um envolvimento maior dos ex-estudantes da Universidade
Federal de Sergipe na discussão do conceito de pessoa transexual. As respostas dos
ex-estudantes na Universidade da Madeira confirmam menor adesão a essa
iniciativa.
This article presents an analysis of the concept of transexual people, in the course of a comparative study at the University of Madeira, UMa (Portugal) and at the Federal University of Sergipe, UFS (Brazil) on "University students' voices on sexual and gender diversity, its relationship with coeducation and pedagogical innovation." In methodological terms a qualitative approach was adopted, with the application of a questionnaire with open and closed questions and the viewing of a short video framing the theme. Content analysis was performed on the data obtained. The compared results show that most of the former students of UMa as those of UFS know and value the concept of transexual people, centered on the subjective construction/reconstruction of identity. There is in most of the former students of UFS a strong awareness of the constraints about the experience of transexuality motivated by the influence of stereotyped social standards. This is justified by the experience of social contexts predominantly patronizing, with taboos on this theme. Comparing the results, there is a greater involvement of the former students of the Universidade Federal de Sergipe in the discussion of the concept of transexual people. The answers of the former students at the University of Madeira confirm a lower adherence to this initiative.
This article presents an analysis of the concept of transexual people, in the course of a comparative study at the University of Madeira, UMa (Portugal) and at the Federal University of Sergipe, UFS (Brazil) on "University students' voices on sexual and gender diversity, its relationship with coeducation and pedagogical innovation." In methodological terms a qualitative approach was adopted, with the application of a questionnaire with open and closed questions and the viewing of a short video framing the theme. Content analysis was performed on the data obtained. The compared results show that most of the former students of UMa as those of UFS know and value the concept of transexual people, centered on the subjective construction/reconstruction of identity. There is in most of the former students of UFS a strong awareness of the constraints about the experience of transexuality motivated by the influence of stereotyped social standards. This is justified by the experience of social contexts predominantly patronizing, with taboos on this theme. Comparing the results, there is a greater involvement of the former students of the Universidade Federal de Sergipe in the discussion of the concept of transexual people. The answers of the former students at the University of Madeira confirm a lower adherence to this initiative.
Description
Keywords
Academia Educação Diversidade Pessoa transexual Universidade da Madeira Academy Education Diversity Transexual people . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Brazão, J. P. G., & Dias, A. F. (2022). Afirmações dos estudantes sobre pessoa transexual: um estudo comparativo na Universidade Federal de Sergipe (Brasil) e na Universidade da Madeira (Portugal). Revista Exitus, 12, e022037-e022037. 10.24065/2237-9460.2022v12n1ID1921
Publisher
Universidade Federal do Oeste do Pará – UFOPA Instituto de Ciências da Educação/ICED