Repository logo
 
Publication

Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo

dc.contributor.authorVieira, Luís Miguel Silva
dc.contributor.authorBrazão, José Paulo Gomes
dc.date.accessioned2022-07-26T08:48:43Z
dc.date.available2022-07-26T08:48:43Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThis article addresses learning from a constructivist perspective and the potential that hybrid and immersive environments may have in the teaching-learning process, in which it is of significant relevance to consider the active involvement and stimulation of student agency in the process of knowledge construction. In this sense, the authors present theoretical considerations and reflections aimed at raising awareness for emerging learning environments, different models of hybrid teaching and for various immersive media, as well as, contribute to the reflection and consolidation of the foundations of learning in these contexts. Emphasising situational learning, integrating hybrid and immersive environments, can lead the study of education and learning in new directions.pt_PT
dc.description.abstractNo presente artigo se aborda a aprendizagem a partir de uma perspetiva construtivista e o potencial que ambientes híbridos e imersivos podem ter no processo de ensino-aprendizagem, nos quais se assume de significativa relevância considerar o envolvimento ativo e o estímulo da agência do estudante no processo de construção de conhecimento. Neste sentido, os autores apresentam considerações teóricas e reflexões que visam consciencializar para ambientes emergentes de aprendizagem, diferentes modelos de ensino híbrido e para várias mídias imersivas, assim como, contribuir para a reflexão e consolidação dos fundamentos da aprendizagem nesses contextos. Enfatizar a aprendizagem situacional, integrando ambientes híbridos e imersivos, pode conduzir o estudo da educação e da aprendizagem a novos rumos.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationVieira, L. M. S., & Brazão, J. P. G. (2022). Ambientes de aprendizagem: do real ao imersivo. Journal of Research and Knowledge Spreading, 3(1), e13486-e13486. http://dx.doi.org/10.20952/jrks3113486pt_PT
dc.identifier.doi10.20952/jrks3113486pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.13/4463
dc.language.isoporpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade Federal de Alagoas, Campus Arapiracapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt_PT
dc.subjectEmergent environmentspt_PT
dc.subjectLearningpt_PT
dc.subjectHybrid teachingpt_PT
dc.subjectImmersive mediapt_PT
dc.subjectAmbientes emergentespt_PT
dc.subjectAprendizagempt_PT
dc.subjectEnsino híbridopt_PT
dc.subjectMídia imersivapt_PT
dc.subject.pt_PT
dc.subjectFaculdade de Ciências Sociaispt_PT
dc.titleAmbientes de aprendizagem: do real ao imersivopt_PT
dc.title.alternativeLearning environments: from real to immersivept_PT
dc.title.alternativeEntornos de aprendizaje: de lo real a lo inmersivopt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceBrasilpt_PT
oaire.citation.issue1pt_PT
oaire.citation.startPagee13486pt_PT
oaire.citation.titleJournal of Research and Knowledge Spreadingpt_PT
oaire.citation.volume3pt_PT
person.familyNameBrazão
person.givenNameJosé Paulo Gomes
person.identifierBrazão, P.
person.identifier.ciencia-id0E13-0868-B5E2
person.identifier.orcid0000-0003-3575-4366
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication69e6d9ab-099e-4bc9-a985-6fa734ea6e0e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery69e6d9ab-099e-4bc9-a985-6fa734ea6e0e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Ambientes de aprendizagem do real ao imersivo.pdf
Size:
281.8 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: