Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
444.04 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Quer chamemos de observação do meio, análise da realidade, ou levantamento de
necessidades, em qualquer planeamento curricular existe sempre uma etapa prévia,
que é o da reflexão sobre o mundo que nos rodeia, enquanto unidade espaço tempo onde se desenrolará uma prática pedagógica intencionalmente organizada. E
que espaço-tempo é o nosso?
Esta reflexão pretende alertar para o desfasamento cada vez mais evidente entre
o currículo que se mantém monorreferencialmente petrificado, fiel às suas origens
científicas e tecnológicas, e o tempo que vivemos de mestiçagem ético-filosófica,
política e ideológica.
In any curriculum planning, either naming it as environmental observation, reality analysis or needs assessment, there is always a preliminary stage, to reflect about the world around us, as a space-time unit in which an intentionally organized pedagogical practice will take place. This reflection is intended to alert to the increasingly evident gap between the curriculum remaining mono-referentially petrified and loyal to its scientific and technological origins, and the time of ethical-philosophical, political and ideological métissage we live in.
In any curriculum planning, either naming it as environmental observation, reality analysis or needs assessment, there is always a preliminary stage, to reflect about the world around us, as a space-time unit in which an intentionally organized pedagogical practice will take place. This reflection is intended to alert to the increasingly evident gap between the curriculum remaining mono-referentially petrified and loyal to its scientific and technological origins, and the time of ethical-philosophical, political and ideological métissage we live in.
Description
Keywords
Currículo Modernidade Pós-modernidade Mestiçagem Curriculum Modernity Post-modernity Métissage . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Sousa, J. M. (2016). Currículo em tempo de mestiçagem. Revista de Estudos Curriculares, 7(1), 14-24.
Publisher
Associação Portuguesa de Estudos Curriculares