Repository logo
 
Publication

Publicness beyond the public sphere

dc.contributor.authorMateus, Samuel
dc.date.accessioned2024-02-07T11:59:50Z
dc.date.available2024-02-07T11:59:50Z
dc.date.issued2022
dc.description.abstractThis paper contends the public sphere is a restrictive approach to public action. Despite the dysphoric development of the public sphere in post-modern societies, public action and communicative activity can easily be discerned if one recognizes that rational-critical deliberation is not the exclusive means to exercise it. I propose to separate what is an historical and idealized construct – the public sphere – from the socio-anthropological principle – publicness. The former consubstantiates a specific normative principle of legitimate political decision-making, as well as a peculiar space of communication and an ensemble of specific publics. The latter cannot be reduced to the strict formulation of the public sphere. Publicness is, first of all, a matter of cohesion and consensus on values in a society, reached through a communicative process that occurs in almost every social interaction. It does not absolutely depend on a capital Public or on a public sphere model to emerge and be felt by all members of a society. By tracing a brief panorama in the three main models of the public sphere (Habermas, Arendt, Negt & Kluge’s models), the paper suggests going beyond the public sphere by envisioning publicness as a socio anthropological principle characterized as being an empirical reality, as being pre political and pre-institutional, as well as a process linked to social imaginaries.pt_PT
dc.description.abstractEste artigo afirma que o conceito de “es fera pública” representa uma abordagem restritiva da ação pública. Apesar do desen volvimento disfórico da esfera pública nas sociedades pós-modernas, a ação pública e a atividade comunicativa podem ser fa cilmente discernidas se se reconhecer que a deliberação racional-crítica não é o meio exclusivo para a exercer. Proponho que se separe o que é uma cons trução histórica e idealizada – a esfera pública – do princípio sócio-antropológico – a publicidade. A primeira consubstancia um princípio normativo específico da legítima tomada de decisões políticas, bem como um espaço peculiar de comunicação e um conjunto de públicos específicos. O segundo não pode ser reduzido à formulação estrita da esfera pública. A publicidade é, antes de mais, uma questão de coesão e consenso de va lores numa sociedade, alcançada através de um processo comunicativo que ocorre em quase todas as interações sociais. Não depende absolutamente de um Público sujeito ou de um modelo de esfera pública para emergir e ser sentido por todos os membros de uma sociedade. Ao traçar um brevíssimo panorama dos três principais modelos da esfera pública (Habermas, Arendt, Negt e Kluge), o traba lho sugere que se vá além da esfera pública, perspetivando a publicidade como um princípio sócio-antropológico caracterizado como sendo uma realidade empírica, como sendo pré-política e pré-institucional, bem como um processo profundamente ligado aos imaginários sociais.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMateus, S. (2022). Publicness beyond the public sphere. Mediapolis–Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, (14), 113-136.pt_PT
dc.identifier.doi10.14195/2183-6019_14_6pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.13/5540
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherUniversidade de Coimbrapt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectPublicnesspt_PT
dc.subjectPublic spherept_PT
dc.subjectSocial imaginariespt_PT
dc.subjectPublicpt_PT
dc.subjectPublicidadept_PT
dc.subjectEsfera públicapt_PT
dc.subjectImaginários sociaispt_PT
dc.subjectPúblicopt_PT
dc.subject.pt_PT
dc.subjectFaculdade de Artes e Humanidadespt_PT
dc.titlePublicness beyond the public spherept_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.conferencePlaceCoimbra (Portugal)pt_PT
oaire.citation.endPage136pt_PT
oaire.citation.issue14pt_PT
oaire.citation.startPage113pt_PT
oaire.citation.titleMediapolis – Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Públicopt_PT
person.familyNameMateus
person.givenNameSamuel
person.identifier0000000069601294
person.identifier.ciencia-id7510-B725-7BE3
person.identifier.orcid0000-0002-1034-6449
person.identifier.scopus-author-id57188589802
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationb4dedee1-9076-4d77-a4e7-096bbc60b651
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb4dedee1-9076-4d77-a4e7-096bbc60b651

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Publicness beyond the public sphere.pdf
Size:
2 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description: