Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Publicness beyond the public sphere

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Publicness beyond the public sphere.pdf2 MBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

This paper contends the public sphere is a restrictive approach to public action. Despite the dysphoric development of the public sphere in post-modern societies, public action and communicative activity can easily be discerned if one recognizes that rational-critical deliberation is not the exclusive means to exercise it. I propose to separate what is an historical and idealized construct – the public sphere – from the socio-anthropological principle – publicness. The former consubstantiates a specific normative principle of legitimate political decision-making, as well as a peculiar space of communication and an ensemble of specific publics. The latter cannot be reduced to the strict formulation of the public sphere. Publicness is, first of all, a matter of cohesion and consensus on values in a society, reached through a communicative process that occurs in almost every social interaction. It does not absolutely depend on a capital Public or on a public sphere model to emerge and be felt by all members of a society. By tracing a brief panorama in the three main models of the public sphere (Habermas, Arendt, Negt & Kluge’s models), the paper suggests going beyond the public sphere by envisioning publicness as a socio anthropological principle characterized as being an empirical reality, as being pre political and pre-institutional, as well as a process linked to social imaginaries.
Este artigo afirma que o conceito de “es fera pública” representa uma abordagem restritiva da ação pública. Apesar do desen volvimento disfórico da esfera pública nas sociedades pós-modernas, a ação pública e a atividade comunicativa podem ser fa cilmente discernidas se se reconhecer que a deliberação racional-crítica não é o meio exclusivo para a exercer. Proponho que se separe o que é uma cons trução histórica e idealizada – a esfera pública – do princípio sócio-antropológico – a publicidade. A primeira consubstancia um princípio normativo específico da legítima tomada de decisões políticas, bem como um espaço peculiar de comunicação e um conjunto de públicos específicos. O segundo não pode ser reduzido à formulação estrita da esfera pública. A publicidade é, antes de mais, uma questão de coesão e consenso de va lores numa sociedade, alcançada através de um processo comunicativo que ocorre em quase todas as interações sociais. Não depende absolutamente de um Público sujeito ou de um modelo de esfera pública para emergir e ser sentido por todos os membros de uma sociedade. Ao traçar um brevíssimo panorama dos três principais modelos da esfera pública (Habermas, Arendt, Negt e Kluge), o traba lho sugere que se vá além da esfera pública, perspetivando a publicidade como um princípio sócio-antropológico caracterizado como sendo uma realidade empírica, como sendo pré-política e pré-institucional, bem como um processo profundamente ligado aos imaginários sociais.

Description

Keywords

Publicness Public sphere Social imaginaries Public Publicidade Esfera pública Imaginários sociais Público . Faculdade de Artes e Humanidades

Citation

Mateus, S. (2022). Publicness beyond the public sphere. Mediapolis–Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, (14), 113-136.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Universidade de Coimbra

Altmetrics