Repository logo
 

Search Results

Now showing 1 - 10 of 71
  • Consumação ou o metaconsumo
    Publication . Mateus, Samuel
    Para lá dos princípios económicos da escassez, necessidade e da rentabilidade, existe no fenómeno do consumo uma dimensão regida pelo des‑ perdício, pela prodigalidade e pelo esbanjamento. Face à definição material do consumo, reconhecemos‑lhe um registo imaterial e simbólico que deno‑ minamos de consumação. A consumação não é um conceito que contrasta com o consumo mas é um meta‑consumo, consumo de segundo nível que se relaciona com a evanescência social do sentido e com uma transitividade simbólica que enfatiza a sua dimensão sócio‑antropológica. Neste artigo, procuramos relevar a dimensão simbólica do consumo como forma comunicativa caracterizada por uma acção material que empenha sim‑ bolicamente o indivíduo na reprodução do vínculo social.
  • Public intimacy
    Publication . Mateus, Samuel
    Modernity has established a strong focus on individual making intimacy a central dimension of privacy. Intimacy was the place where an inner-self was formed and where singularity was obtained apart from the public and from society. Interior meant an inward and isolated space of self-definition and personality development. In contemporary societies intimacy is being public. As public and private domains merge, interior and exterior become mixed. We call this extimacy as intimate and exterior become simultaneous. Unlike modern thesis, intimacy seems only to be complete when it is exhibited in public domain. We examine contemporary public intimacy by distinguishing two types of extimacy while highlighting the subjectiveness and mediatisation processes.
  • Social networks scopophilic dimension: social belonging through spectatorship
    Publication . Mateus, Samuel
    As images become more and more omnipresent our relation to them assumes new contours. Contemporary social networks place a singular emphasis in the optic apparatus challenging traditional networked media studies to take into account new objects and social processes. This paper aims to bring contributions from visual culture studies into the research about social networks audiences and the relations they establish with the medium and with its users. It will argue that scopophilia may be a dear concept to evaluate how people socially interact in social networks. This scopophilic dimension transforms users into spectators. Spectatorship would be, then, a fundamental notion, not only to understand the social role of pictures and videos on social networks as also to understand how social networks contribute to the promotion of social organization and cohesion. The paper will discuss how scopophilia and spectatorship lead to the formation of communities of vision and the redefinition of intimacy in contemporary societies.
  • As comunidades ópticas: uma análise das redes sociais digitais a partir do seu regime óptico
    Publication . Mateus, Samuel
    Um dos factores de atractividade e sucesso das redes sociais digitais parece consistir na constante visualização dos perfis públicos e na observação das múltiplas fotografias e vídeos que os integram. Embora nem sempre associadas à sua visualidade constitutiva, as redes sociais digitais baseiam-se num exacerbamento do regime óptico. Na presente reflexão iremos considerar a importância da escopofilia para o estudo das sociabilidades online sublinhando dois aspectos fundamentais: por um lado, as redes sociais digitais como o Facebook, o Twitter ou o Orkut colocam os seus usuários não apenas como “amigos” entre si, como também como espectadores das suas próprias aparências. Por outro lado, é através desta relação visual que se estabelece entre indivíduos que as redes sociais digitais parecem insinuar-se como comunidades ópticas capazes de redefinir as formas contemporâneas da pertença social.
  • Visibility regimes in mediatized publicness
    Publication . Mateus, Samuel
    Considering the relationship between politics, media and publicness, this paper ponders the consequences of visibility in the political field. Identifying some of its existing regimes, it will posit that today visibility plays an ambivalent function to politics: it can simultaneously operate as a synoptic monitoring and control of politicians; and at the same time it may stand as an opportunity to build a charismatic leadership. In fact, political visibilities are now negotiated between the boundaries of private and public realms, and they can take the form of a risk, or an opportunity to build on a charismatic leadership.
  • What public experience may be - on publicity, communication and the expression of lived experiences
    Publication . Mateus, Samuel André Alves
    The idea of public experience is often invoked in different social and academic contexts. However, it seldom deserved a reflection that specifically sought to deepen its meaning from the point of view of social life. In this article we contribute to the understanding of the uniqueness of the public form of experience. We believe that one of the best ways through which we can observe the public experience is by the objectification, performance and dramatization of the culture, i.e., the “expression of lived experiences”. There is, in publicity, the possibility of simultaneous allocation of individual and collective experiences, and it is in this sense that we can see how culture influences the shaping of experience itself. Public experience is characterized by the weaving and intertwining of singular experiences that are pluralized and plural lived experiences that are singularized, in a process where individual and society interpenetrate. The relationship between experience and publicity arises from this symbolic communion contained in the systems of thought and action of societies. The decisive role of the principle of publicity to experience consists, according with the hypothesis we wish to put forward, in making available and communicating the social world of symbolic (cultural) activity. Public experience is, then, envisaged as the experience of a common world where both singular and plural definitions of the individual (taken as society) converge through lived experiences and, particularly, through their expression, which can take different symbolic forms.
  • A inflexão quotidiana do serviço público de media
    Publication . Mateus, Samuel André Alves
    Historicamente, o Serviço Público de Media tem sido associado a duas dimensões interrelacionadas: a dimensão político-democrática e a dimensão educativa. Por um lado, ele subentende um papel preponderante de formação de uma opinião pública esclarecida como parte essencial do processo político. E, ao contribuir para o fortalecimento democrático, enquanto instância simultaneamente separada do Estado e do Mercado, o Serviço Público de Media está igualmente a desempenhar um papel educacional. Para além da informação e do entretenimento, ele possui a obrigação de garantir e preservar elevados padrões de qualidade na sua programação que correspondam ao modelo moral das sociedades. Uma terceira dimensão igualmente importante é a dimensão integradora do Serviço Público de Media, ou se quisermos, a relação que se estabelece entre sociedade e publicidade na sua articulação com os dispositivos tecnológicos de mediação simbólica. Este artigo procura refletir sobre a dimensão convergente do Serviço Público de Media através do destaque concedido à sociabilidade mundana, quer ao nível das temáticas, quer ao nível da organização da própria programação. O que está em causa nesta enfatização da mundanidade é que o interesse geral parece agora moldado por uma motivação em ver representado no Serviço Público de Media a própria vida quotidiana das próprias pessoas a quem se dirige. É um discurso não apenas voltado para a objetividade e atualidade informativa, como também para a subjetividade e autenticidade dos próprios indivíduos.
  • Media rituals in Eusébio’s exequies
    Publication . Mateus, Samuel André Alves
    While celebrating collective representation, the media can be seen as spaces of ritualization that are fundamental to the consolidation of wider social values. In this paper we give an empirical frame to the concept of “media rituals” considering it as an entrenched symbolic practice that could be traceable in Eusébio’s exequies television broadcasting. Three sorts of media rituals are identified: rituals dealing with immediacy, rituals dealing with collective prominence and rituals dealing with the revelation of reality. Each media ritual exemplifies how a space of comprehensive ritualization is erected. It is through this generalized and mediated ritualization that the idea of a major social occurrence is refreshed and worked through.
  • A identidade como sacrifício
    Publication . Mateus, Samuel
    O processo identitário, na contemporaneidade, assume uma índole fundamentalmente diferente da identidade moderna. A identidade pluraliza-se ao mesmo tempo que se constrói de acordo com práticas simbólicas alargadas. Ela caracteriza-se, não tanto pela descoberta de si, como pela produção e invenção de si. Esta comunicação propõe-se examinar a identidade contemporânea segundo a figura do sacrifício. Examinando as afinidades entre ambos os conceitos e singularizando as modalidades sacrificiais da identidade, sugere-se que a identidade e o sacrifício partilham a mesma lógica estrutural de perpetuação da relação social. A identidade deve ser compreendida não tanto como projecto individualista e privado mas um projecto reflexivo de cariz público que faz da dimensão pessoal e da dimensão colectiva fronteiras permissivas da sua definição no indivíduo hodierno.
  • Reality-show: ascendências na hibridização de género
    Publication . Mateus, Samuel
    Perante as dificuldades de classificação do “reality-show”, o presente trabalho argumenta que, não obstante, a sua multiplicidade constitutiva, é possível delimitar os seus contornos gerais” enquanto género televisivo. Este artigo sublinha, assim, um conjunto de influências fundamentais que contribuíram para moldar aquilo que entendemos por programas televisivos de realidade, nomeadamente, os movimentos artísticos do Realismo e do Naturalismo, a estética documental, o jornalismo sensacionalista, e o desenvolvimento da televisão enquanto indústria.