Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

Consumação ou o metaconsumo

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
Consumacao_ou_o_metaconsumoSamuelMateus.pdf156.87 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

Para lá dos princípios económicos da escassez, necessidade e da rentabilidade, existe no fenómeno do consumo uma dimensão regida pelo des‑ perdício, pela prodigalidade e pelo esbanjamento. Face à definição material do consumo, reconhecemos‑lhe um registo imaterial e simbólico que deno‑ minamos de consumação. A consumação não é um conceito que contrasta com o consumo mas é um meta‑consumo, consumo de segundo nível que se relaciona com a evanescência social do sentido e com uma transitividade simbólica que enfatiza a sua dimensão sócio‑antropológica. Neste artigo, procuramos relevar a dimensão simbólica do consumo como forma comunicativa caracterizada por uma acção material que empenha sim‑ bolicamente o indivíduo na reprodução do vínculo social.
Beyond the economic principles of scarcity, necessity and profitability, there is in consumption a dimension of wastefulness, lavishness and extravagance. In view of a material definition of consumption, we recognize an immaterial and symbolic register that we call consummation. The consummation is not a concept that contrasts with consumption but it is a meta‑consumption, a second‑degree consumption that has to do with the social evanescence of the meaning and with the symbolic circulation that emphasizes a socio‑anthropological dimension. In this paper, we try to underscore consumption’s symbolic dimension as a communicative form characterized by a material action that binds the individual in the symbolic reproduction of the social bond.

Description

Keywords

Consumo Consumação Sociologia do consumo Antropologia do consumo Consumption Consummation Sociology of consumption Anthropology of consumption . Faculdade de Artes e Humanidades

Citation

Mateus, S. (2012). Consumação ou o metaconsumo. Comunicação Pública, 7(11), 117-130.

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Escola Superior de Comunicacão Social

CC License