Browsing by Author "Teixeira, Liliana"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Efficacy of adaptive cognitive training through desktop virtual reality and paper-and-pencil in the treatment of mental and behavioral disordersPublication . Câmara, Joana; Ferreira, Rute; Teixeira, Liliana; Nóbrega, Joana; Romeira, Carina; Bermúdez i Badia, Sergi; Faria, Ana LúciaCognitive defcits are a core feature of mental and behavioral disorders, leading to poor treatment adherence and functional ity. Virtual reality (VR) methodologies are promising solutions for cognitive interventions in psychiatry once they provide greater ecological validity. This study assessed and compared two content-equivalent cognitive training (CT) interventions, delivered in desktop VR (Reh@City v2.0) and paper-and-pencil (Task Generator (TG)) formats, in patients with mental and behavioral disorders. 30 patients were randomly assigned to the Reh@City v2.0 group and the TG group. Both groups of patients underwent a time-matched 24-sessions intervention. Neuropsychological assessments were performed at baseline, post-intervention, and follow-up. A within-groups analysis revealed signifcant improvements in visual memory and depres sive symptomatology after the Reh@City intervention. The TG group improved in processing speed, verbal memory, and quality of life (social relationships and environmental domains). Between groups, Reh@City led to a greater reduction in depressive symptomatology, whereas the TG group showed higher improvements in social relationships aspects of quality of life. At follow-up, previous gains were maintained and new improvements found in the Reh@City (global cognitive func tion, language, visuospatial and executive functions) and the TG groups (attention). The Reh@City signifcantly reduced depressive symptomatology, and the TG led to greater improvements in processing speed, abstraction, and social relationships domain of quality of life at follow-up. Both interventions were associated with important cognitive, emotional, and quality of life benefts, which were maintained after two months. Reh@City and TG should be considered as complementary CT methods for patients with mental and behavioral disorders. Trial registration The trial is registered at ClinicalTrials.gov, number NCT04291586.
- Treino cognitivo com recurso a novas tecnologias: Um estudo em contexto psiquiátricoPublication . Teixeira, Liliana; Ferreira, Rute; Câmara, JoanaIntrodução: As perturbações do desenvolvimento intelectual (PDI) e as patologias psiquiátricas afetam o funcionamento cognitivo. Estas patologias estão associadas a um risco acrescido para desenvolver síndromes demenciais na idade avançada. Como tal, a implementação de intervenções baseadas no treino cognitivo representa uma estratégia importante de promoção do envelhecimento cognitivo saudável e de manutenção das capacidades cognitivas no contexto das PDI e das patologias psiquiátricas. O objetivo do presente estudo foi avaliar o impacto do projeto “Ginásio da Mente”, o qual consiste numa intervenção de treino cognitivo implementada através do tablet, numa amostra de pessoas com PDI e patologia psiquiátrica, em regime de internamento psiquiátrico. Método: Neste estudo, foram incluídas 10 participantes. O projeto “Ginásio da Mente” compreendeu 50 sessões de treino cognitivo em grupo. As participantes foram submetidas a uma avaliação com o Montreal Cognitive Assessment (MoCA) e os subtestes Código e Pesquisa de Símbolos, em três momentos diferentes: inicial, intermédio e final. Resultados: De acordo com as análises estatísticas realizadas, as participantes apenas apresentaram melhorias na tarefa de emparelhamento do subteste Código, sendo esta melhoria estatisticamente significativa no momento da avaliação intermédia. Discussão e conclusão: O treino cognitivo através do tablet conduz a melhorias significativas na velocidade de processamento. A ausência de diferenças significativas nos demais domínios deve-se, em grande parte, a questões metodológicas. No entanto, consideramos que a implementação de intervenções baseadas no treino cognitivo junto de populações vulneráveis poderá contribuir para o envelhecimento cognitivo saudável.