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Interconnection of BIM and VR/AR technologies: possibilities and challenges

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Abstract(s)

Building information modeling technology (BIM) although it is in the implementation stage, it is present in the architecture, engineering, construction, and operation (AECO) industry for not being considered a simple software, and for its ability to solve problems and barriers and to be considerate. One of the current problems is the flow of information between different softwares and professionals. As such, the Industry Foundation Classes (IFC) standard format solves this issue by being interoperable, reliable, and free of information loss. Virtual Reality technology is evolving in this industry as well, by being present in several fields of the industry, such as design, data exchange, education, training, and collabo rative project management. With novel Virtual Reality (VR) technology as well as Building information modeling technology in the industry will be extended in the future. This dissertation examines the re ciprocal information flows between these two domains and centres on translating BIM models into VR representations. Through analysis, the dissertation pinpoints possible obstacles and formulates efficacious communication tactics to enable smooth exchanges. During the implementation phase, a Head-Mounted Display (HMD) and Unity3D are used to realize the intended bidirectional communication. Furthermore, the program’s relevance to real-world scenarios and versatility is showcased by its application in at least one area within the AECO industry, demonstrating its practical utility. Comprehensive testing is carried out to evaluate the application’s usability and efficacy, offering essential insights into its possible influence on the construction industry. With this in mind, this dissertation presents a virtual environment that explores the possibilities of this interconnection with visualization and editing tools created with a game engine. The information exchange between the BIM and the game engine is done through a pipeline, in which the game engine works as a visualizer and editing support tool for the IFC schema.
A tecnologia de modelagem da informação da construção (BIM), embora esteja em fase de implemen tação, está presente na indústria de arquitetura, engenharia, construção e operação (AECO) por não ser considerada um software simples, e por sua capacidade de resolver problemas e barreiras e ser atencioso. Um dos problemas atuais é o fluxo de informações entre diferentes softwares e profissionais. Como tal, o formato padrão Industry Foundation Classes (IFC) resolve esse problema por ser interoperável, confiável e livre de perda de informações. A tecnologia de Realidade Virtual também está evoluindo neste setor, ao estar presente em diversas áreas da indústria, como design, troca de dados, educação, treinamento e gerenciamento colaborativo de projetos. Com a nova tecnologia de Realidade Virtual (VR), bem como a tecnologia de modelagem de informações de construção na indústria, serão estendidas no futuro. Esta dissertação examina os fluxos recíprocos de informação entre estes dois domínios e centra-se na tradução de modelos BIM em representações VR. Através da análise, a dissertação identifica possíveis obstáculos e formula táticas de comunicação eficazes para permitir trocas tranquilas. Durante a fase de implemen tação, um Head-Mounted Display (HMD) e Unity3D são usados para realizar a comunicação bidirecional pretendida. Além disso, a relevância e a versatilidade do programa para cenários do mundo real são demonstradas pela sua aplicação em pelo menos uma área da indústria AECO, demonstrando a sua utilidade prática. Testes abrangentes são realizados para avaliar a usabilidade e eficácia do aplicativo, oferecendo insights essenciais sobre sua possível influência na indústria da construção. Tendo isso em conta, esta dissertação apresenta um ambiente virtual que explora as possibilidades dessa interligação com ferramentas de visualização e edição criadas com um motor de jogo. A troca de informações entre o BIM e o motor de jogo é feita através de um pipeline, no qual o motor de jogo funciona como visualizador e ferramenta de suporte à edição do esquema IFC.

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Realidade virtual Esquema IFC RV BIM Aplicação AECO Virtual reality IFC schema VR BIM AECO application Computer Engineering . Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia

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