| Name: | Description: | Size: | Format: | |
|---|---|---|---|---|
| 627.35 KB | Adobe PDF | 
Advisor(s)
Abstract(s)
Embora a igualdade de género se encontre legalmente formalizada, os homens e as mulheres 
continuam a participar de forma distinta na sociedade, tal como atestam as estatísticas da 
Universidade da Madeira, onde em 2018/19, num total de 110 estudantes matriculados nos cursos 
de Formação de Professores para a Educação Infantil, apenas 3 são homens. Para determinarmos 
os motivos desse facto, aplicámos-lhes um inquérito por questionário. Concluímos que a 
abordagem das questões de género se encontra limitada a duas Unidades Curriculares e que, entre 
os estudantes, subsiste a ideia de que a feminização daquela profissão se encontra de tal modo 
enraizada que a implementação de quotas de género dificilmente conseguirá inverter esta 
tendência. A nível pedagógico, a diversidade e a heterogeneidade foram elencadas como fatores 
que permitem aumentar mais a produtividade das crianças. Ao nivel da cidadania, a divisão de 
tarefas entre os géneros acentua-se com o aumento da idade e em situação conjugal.
Although gender equality is legally formalized, men and women continue to participate distinctly in society; as can be stated by the statistics of the University of Madeira, of the academic year 2018/19, in which, from a total of 110 students enrolled in the courses of Early Childhood Education, only 3 are men. In order to ascertain why this happens, we surveyed these students. We conclude that gender equality issues are lectured only in two subjects and that, among students, the idea remains that the feminization of that profession is so inherent that the implementation of gender quotas is unlikely to reverse this bias. At the pedagogical level, diversity and heterogeneity were listed as factors that increase children's productivity. At the level of citizenship, the division of tasks between genders increases with age and depends on marital status.
Although gender equality is legally formalized, men and women continue to participate distinctly in society; as can be stated by the statistics of the University of Madeira, of the academic year 2018/19, in which, from a total of 110 students enrolled in the courses of Early Childhood Education, only 3 are men. In order to ascertain why this happens, we surveyed these students. We conclude that gender equality issues are lectured only in two subjects and that, among students, the idea remains that the feminization of that profession is so inherent that the implementation of gender quotas is unlikely to reverse this bias. At the pedagogical level, diversity and heterogeneity were listed as factors that increase children's productivity. At the level of citizenship, the division of tasks between genders increases with age and depends on marital status.
Description
Keywords
 Estereótipos   Género   Estudantes   Universidade   Formação de professores   Educação infantil   Universidade da Madeira   Stereotypes   Gender   Students   University   Teachers   Childhood educators   .   Faculdade de Ciências Sociais   Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia 
Pedagogical Context
Citation
Mendonça, A., Brazão, P., Nascimento, A., & Freitas, D. (2019). Estereótipos de género entre os estudantes da formação de professores em educação infantil (0-10 anos): estudo de caso na Universidade da Madeira. Ensaios Pedagógicos, 3(3), 96-106.
Publisher
Universidade Federal de São Carlos
