Advisor(s)
Abstract(s)
Embora a igualdade de género se encontre legalmente formalizada, os homens e as mulheres
continuam a participar de forma distinta na sociedade, tal como atestam as estatísticas da
Universidade da Madeira, onde em 2018/19, num total de 110 estudantes matriculados nos cursos
de Formação de Professores para a Educação Infantil, apenas 3 são homens. Para determinarmos
os motivos desse facto, aplicámos-lhes um inquérito por questionário. Concluímos que a
abordagem das questões de género se encontra limitada a duas Unidades Curriculares e que, entre
os estudantes, subsiste a ideia de que a feminização daquela profissão se encontra de tal modo
enraizada que a implementação de quotas de género dificilmente conseguirá inverter esta
tendência. A nível pedagógico, a diversidade e a heterogeneidade foram elencadas como fatores
que permitem aumentar mais a produtividade das crianças. Ao nivel da cidadania, a divisão de
tarefas entre os géneros acentua-se com o aumento da idade e em situação conjugal.
Although gender equality is legally formalized, men and women continue to participate distinctly in society; as can be stated by the statistics of the University of Madeira, of the academic year 2018/19, in which, from a total of 110 students enrolled in the courses of Early Childhood Education, only 3 are men. In order to ascertain why this happens, we surveyed these students. We conclude that gender equality issues are lectured only in two subjects and that, among students, the idea remains that the feminization of that profession is so inherent that the implementation of gender quotas is unlikely to reverse this bias. At the pedagogical level, diversity and heterogeneity were listed as factors that increase children's productivity. At the level of citizenship, the division of tasks between genders increases with age and depends on marital status.
Although gender equality is legally formalized, men and women continue to participate distinctly in society; as can be stated by the statistics of the University of Madeira, of the academic year 2018/19, in which, from a total of 110 students enrolled in the courses of Early Childhood Education, only 3 are men. In order to ascertain why this happens, we surveyed these students. We conclude that gender equality issues are lectured only in two subjects and that, among students, the idea remains that the feminization of that profession is so inherent that the implementation of gender quotas is unlikely to reverse this bias. At the pedagogical level, diversity and heterogeneity were listed as factors that increase children's productivity. At the level of citizenship, the division of tasks between genders increases with age and depends on marital status.
Description
Keywords
Estereótipos Género Estudantes Universidade Formação de professores Educação infantil Universidade da Madeira Stereotypes Gender Students University Teachers Childhood educators . Faculdade de Ciências Sociais Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia
Citation
Mendonça, A., Brazão, P., Nascimento, A., & Freitas, D. (2019). Estereótipos de género entre os estudantes da formação de professores em educação infantil (0-10 anos): estudo de caso na Universidade da Madeira. Ensaios Pedagógicos, 3(3), 96-106.
Publisher
Universidade Federal de São Carlos