Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
2.33 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Na prática do exercício docente, é sensível nos professores de matemática a
preocupação permanente de encontrar as melhores metodologias de ensino e as
possíveis maneiras de intervir no sentido de otimizar os processos de aprendizagem dos
alunos, procurando que estes se convertam realmente em conhecimento significativo e
funcional, de tal forma que os mesmos possam integrar-se ao mundo para o transformar,
assim como lograrem a sua própria transformação de modo a construírem e
enriquecerem significados de forma permanente e consolidada.
Assim sendo, no âmbito do meu Estágio do curso de Mestrado de Ensino em
Matemática do 3º ciclo do Ensino Básico e Secundário, desenvolvi o presente estudo
que visou analisar o impacto da implementação da Modelação Matemática como
estratégia pedagógica, bem como do modo como esta incide na aprendizagem da
Estatística e das Funções Periódicas, mais concretamente, no estudo em apreço, na
turma do 10º ano do Curso Profissional Técnico de Gestão e Programação de Sistemas
Informáticos.
O trabalho é fundamentado numa pesquisa bibliográfica que toma por base um
olhar da Modelação Matemática como metodologia de ensino, bem como o
desenvolvimento da criatividade, além de serem apresentadas três propostas práticas de
Modelação em Estatística e Funções Periódicas na sala de aula, sob a perspetiva dessa
metodologia de ensino.
In the practice of teaching, in mathematics teachers there is a permanent concern to find teaching methodologies and possible ways of intervening to improve the students' learning processes, trying to convert them into meaningful and functional knowledge, in such a way that students can integrate themselves into the world to transform it, as well as achieve their own transformation to build and enrich meanings permanently. Therefore, within the scope of my internship of the master’s degree in Mathematics Teaching of the 3rd cycle of Basic and Secondary Education, I developed the present study that aimed to analyze the impact of the implementation of Mathematical Modeling as a pedagogical strategy, and how it affects the learning of Statistics and Periodic Functions in the 10th year class of the Technical Professional Course in Management and Programming of Computer Systems. The work is based on bibliographical research that is based on a look at Mathematical Modeling as a teaching methodology and the development of creativity, in addition to presenting three practical proposals for Modeling in Statistics and Periodic Functions in the classroom, from the perspective of this methodology.
In the practice of teaching, in mathematics teachers there is a permanent concern to find teaching methodologies and possible ways of intervening to improve the students' learning processes, trying to convert them into meaningful and functional knowledge, in such a way that students can integrate themselves into the world to transform it, as well as achieve their own transformation to build and enrich meanings permanently. Therefore, within the scope of my internship of the master’s degree in Mathematics Teaching of the 3rd cycle of Basic and Secondary Education, I developed the present study that aimed to analyze the impact of the implementation of Mathematical Modeling as a pedagogical strategy, and how it affects the learning of Statistics and Periodic Functions in the 10th year class of the Technical Professional Course in Management and Programming of Computer Systems. The work is based on bibliographical research that is based on a look at Mathematical Modeling as a teaching methodology and the development of creativity, in addition to presenting three practical proposals for Modeling in Statistics and Periodic Functions in the classroom, from the perspective of this methodology.
Description
Keywords
Modelação matemática Criatividade Ensino Estatística Funções periódicas Matemática Mathematical modeling Creativity Teaching Statistics Periodic functions Ensino de Matemática no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Secundário . Faculdade de Ciências Exatas e da Engenharia