Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
581.56 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A atividade de expressão dramática na Licenciatura em Educação Básica decorre das vivências socioculturais dos estudantes. Nesta comunicação apresentamos um conjunto de jogos e brincadeiras experienciadas pelos estudantes, refletidas numa dimensão pessoal, criativa e pedagógica, considerando as conceções de currículo enquanto projeto. Estes têm a oportunidade de construírem uma planificação, uma ação e uma avaliação negociada experienciando a criação e transformação de personagens em vários tipos de representação. É neste contexto de cooperação em grupo, de liberdade de expressão e criatividade, que se evidencia o conhecimento de si, o conhecimento do outro bem como a construção de ambientes de aprendizagem promotores de desenvolvimento curricular. Assim a pedagogia crítica emerge na ação dos estudantes, através da participação, favorecendo o desenvolvimento do pensamento crítico, do sentido democrático, direcionado para a liberdade e dignidade humana.
The activity of dramatic expression in the Basic Education Degree stems from the sociocultural experiences of the students. In this communication, we present a set of games and plays experienced by students, reflected in a personal, creative and pedagogical dimension, considering the conceptions of curriculum as a project. They have the possibility to build a planning, an action, and a negotiated evaluation by experiencing the creation and transformation of characters into various types of representation. It is in this context of group cooperation, of freedom of expression and creativity, that the self-knowledge, the knowledge of the other, as well as the construction of learning environments that promote curricular development are evident. Thus, critical pedagogy emerges in the students' action, through participation, favouring the development of critical thinking, of the democratic sense, directed towards freedom and human dignity.
The activity of dramatic expression in the Basic Education Degree stems from the sociocultural experiences of the students. In this communication, we present a set of games and plays experienced by students, reflected in a personal, creative and pedagogical dimension, considering the conceptions of curriculum as a project. They have the possibility to build a planning, an action, and a negotiated evaluation by experiencing the creation and transformation of characters into various types of representation. It is in this context of group cooperation, of freedom of expression and creativity, that the self-knowledge, the knowledge of the other, as well as the construction of learning environments that promote curricular development are evident. Thus, critical pedagogy emerges in the students' action, through participation, favouring the development of critical thinking, of the democratic sense, directed towards freedom and human dignity.
Description
Keywords
Expressão dramática Educação básica Pedagogia crítica Desenvolvimento curricular Dramatic expression Basic education Critical pedagogy Curiculum development . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Kot-Kotecki, A. M. F. K & Brazão, J. P. (2017). A expressão dramática na licenciatura em educação básica na Universidade da Madeira: a dimensão pessoal e criativa do educador numa pedagogia crítica. In A. F. Moreira & J. A. Pacheco (Presids.), III Colóquio Luso-Afro-Brasileiro de Questões Curriculares. Educação, Formação e Crioulidade, Praia,Cabo Verde, 6 a 7 de julho de 2017 (1-8).