Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
6.84 MB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O presente Relatório de Estágio pretende espelhar e dar a conhecer a ação educativa desenvolvida nos contextos de Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, através de uma descrição e reflexão das atividades proporcionadas. Estas práticas foram desenvolvidas na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar do Galeão, na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar da Achada e na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar e Creche da Nazaré. Estando visível a relação entre a teoria e a prática indissociável à ação educativa, este relatório comporta um enquadramento dos prossupostos teóricos e metodológicos que a sustentaram. Numa procura constante de respostas que possibilitem uma melhor intervenção educativa e adequação da prática mediante os interesses e necessidades das/dos crianças/alunos, importa que o docente adote uma atitude reflexiva e uma postura de investigador. Neste sentido, a metodologia de investigação-ação foi essencial ao longo de todo o estágio pedagógico, atendendo que permitiu colmatar determinadas problemáticas, viabilizando a aprendizagem efetiva e o desenvolvimento das crianças e dos alunos. Assim sendo, na prática educativa, tanto em contexto de Educação Pré-Escolar como em contexto de Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico, foram desenvolvidas estratégias de intervenção pedagógica que dessem resposta às questões: Como desenvolver uma educação para a Convivência Democrática e Cidadania no grupo da Sala Laranja, particularmente na gestão das emoções e na aquisição dos valores? e De que forma o trabalho de grupo pode ajudar os alunos a desenvolver atitudes de cooperação e entreajuda, potenciando as interações e a aprendizagem dos alunos do 4.ºA?. Por conseguinte, esta metodologia não foi aplicada no último estágio pedagógico atendendo que a sua intervenção se debruçou no âmbito da didática. Sendo assim, este relatório compreende um compêndio de experiências vividas ao longo das práticas pedagógicas desenvolvidas, sendo o mesmo considerado como uma ferramenta de aprendizagem e reflexão.
This Internship Report intends to make known the educational action developed in the contexts of Preschool Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education, through a description and reflection of the activities provided. These practices were developed at Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar do Galeão, na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar da Achada na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar e Creche da Nazaré. In doing so we can observe the symbiotic relation between theory and practice inseparable from educational action, this report contains a framework of the theoretical and methodological assumptions that supported it. In a constant search for answers that allow a better educational intervention and adequacy of practice according to the interests and needs of the children / students, it is important that the teacher adopts a reflective and a researcher attitude. In this sense, the researcher methodology was essential throughout the pedagogical stage, since it allows to address certain problems, enabling the effective learning and development of children and students. Therefore, in educational practice, both in the context of preschool education and in the context of teaching of the 1st cycle of basic education, strategies of pedagogical intervention were developed that answered the questions: How to develop an education for democratic coexistence and citizenship in the group of the Orange class, particularly in managing emotions and acquiring values? and How can group work help students develop attitudes of cooperation and mutual help, enhancing the interactions and learning of 4th graders? Therefore, this methodology was not applied in the last pedagogical stage given that its intervention focused on didactics. Thus, this report comprises a compendium of the experiences lived throughout the pedagogical practices developed, being considered as a learning and reflection tool.
This Internship Report intends to make known the educational action developed in the contexts of Preschool Education and Teaching of the 1st Cycle of Basic Education, through a description and reflection of the activities provided. These practices were developed at Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar do Galeão, na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar da Achada na Escola Básica do 1.º Ciclo com Pré-Escolar e Creche da Nazaré. In doing so we can observe the symbiotic relation between theory and practice inseparable from educational action, this report contains a framework of the theoretical and methodological assumptions that supported it. In a constant search for answers that allow a better educational intervention and adequacy of practice according to the interests and needs of the children / students, it is important that the teacher adopts a reflective and a researcher attitude. In this sense, the researcher methodology was essential throughout the pedagogical stage, since it allows to address certain problems, enabling the effective learning and development of children and students. Therefore, in educational practice, both in the context of preschool education and in the context of teaching of the 1st cycle of basic education, strategies of pedagogical intervention were developed that answered the questions: How to develop an education for democratic coexistence and citizenship in the group of the Orange class, particularly in managing emotions and acquiring values? and How can group work help students develop attitudes of cooperation and mutual help, enhancing the interactions and learning of 4th graders? Therefore, this methodology was not applied in the last pedagogical stage given that its intervention focused on didactics. Thus, this report comprises a compendium of the experiences lived throughout the pedagogical practices developed, being considered as a learning and reflection tool.
Description
Keywords
Educação Pré-escolar 1.º Ciclo do Ensino Básico Prática pedagógica Investigação-ação Valores na educação Aprendizagem Preschool education 1st Cycle of Basic Education Pedagogical practice Action research Values in education Learning Educação Pré-Escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico . Faculdade de Ciências Sociais