Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
462.89 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
A partir de uma conceção de currículo em sentido lato, e tendo como referência acontecimentos recentes ocorridos em Portugal, o artigo discute a impossibilidade de o currículo poder constituir-se em fonte de transgressão, assumindo-se, pelo contrário, como fonte de mesmice e de ortodoxia. Além disso, rejeita também a possibilidade de inovação curricular e inovação pedagógica serem expressões sinónimas e de que a operacionalização do currículo na escola através das práticas (docentes) de desenvolvimento curricular possa equivaler ou conduzir a inovação curricular. Em oposição, relaciona inovação pedagógica e heterodoxia, cuja probabilidade é muito maior fora do espaço colonizado pelo currículo da escola.
From a definition of curriculum in a broad sense, and having as a reference recent events in Portugal, the article discusses the impossibility of the curriculum can be a source of transgression, because it is, on the contrary, a source of sameness and orthodoxy. Moreover, the article rejects that curricular innovation and pedagogical innovation are equivalent expressions and equally rejects that the operationalization of the curriculum at the school level through practices of curriculum development can be or can lead to curriculum innovation. In contrast, relates pedagogical innovation and heterodoxy, whose probability is much higher outside the school, which is a space colonized by the curriculum.
From a definition of curriculum in a broad sense, and having as a reference recent events in Portugal, the article discusses the impossibility of the curriculum can be a source of transgression, because it is, on the contrary, a source of sameness and orthodoxy. Moreover, the article rejects that curricular innovation and pedagogical innovation are equivalent expressions and equally rejects that the operationalization of the curriculum at the school level through practices of curriculum development can be or can lead to curriculum innovation. In contrast, relates pedagogical innovation and heterodoxy, whose probability is much higher outside the school, which is a space colonized by the curriculum.
Description
Keywords
Currículo Desenvolvimento curricular Inovação pedagógica Curriculum Curriculum development Pedagogical innovation . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
Fino, C. N. (2016). Inovação Pedagógica e Ortodoxia Curricular. Revista Tempos e Espaços em Educação, 9 (18), 13-22.
Publisher
Universidade Federal de Sergipe