Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
456.85 KB | Adobe PDF |
Advisor(s)
Abstract(s)
A comunicação desempenha um papel central na relação progenitores-fi lhos, particularmente no
exercício da parentalidade. Assim, foi desenhado um estudo misto (qualitativo/quantitativo) com o
intuito de identifi car as dimensões da comunicação mais destacadas por pais e fi lhos (7-16 anos).
Para atingir este objetivo entrevistaram-se dez progenitores e realizaram-se dois grupos focais com
dez fi lhos, sem correspondência de parentesco. A análise de conteúdo revelou sete dimensões (Me tacomunicação, Problemas Comunicacionais, Partilha de Situações Problemáticas, Atitudes Filiais,
Atitudes Parentais, Afeto e Estabelecimento de Regras e Limites). Cada uma destas dimensões é
composta por sub-dimensões revelando consistência e coerência com a literatura teórica que tem
conceptualizado a comunicação na relação parento-fi lial. Estes dados estarão na base do desenvol vimento de uma escala de avaliação da comunicação.
Communication seems to play a central role in the parent-child relationship, especially in parenting exercise. This mixed study (qualitative/quantitative) was designed to identify the most referred com munication dimensions in the perspective of both parents and children (7-16 years old). To achieve this goal, 10 individual interviews with parents and 2 focus groups with ten children, without matching relationship, were carried out. The content analysis revealed seven parent-child communication dimen sions (Metacommunication, Communication Problems, Child Attitude, Parental Attitude, Problematic Situations, Affective Expression and Rules/Limits Establishment). Each of these dimensions was composed by subdimensions, revealing consistence and coherence with theoretical literature. These fi ndings will underpin the development of a parent-child communication scale.
Communication seems to play a central role in the parent-child relationship, especially in parenting exercise. This mixed study (qualitative/quantitative) was designed to identify the most referred com munication dimensions in the perspective of both parents and children (7-16 years old). To achieve this goal, 10 individual interviews with parents and 2 focus groups with ten children, without matching relationship, were carried out. The content analysis revealed seven parent-child communication dimen sions (Metacommunication, Communication Problems, Child Attitude, Parental Attitude, Problematic Situations, Affective Expression and Rules/Limits Establishment). Each of these dimensions was composed by subdimensions, revealing consistence and coherence with theoretical literature. These fi ndings will underpin the development of a parent-child communication scale.
Description
Keywords
Relação pais-filhos Comunicação Estudo misto (qualitativo/quantitativo) Parent-child relationship Communication Qualitative/quantitative study . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Portugal, A., & Isabel, A. M. (2013). A comunicação parento-filial: Estudo das dimensões comunicacionais realçadas por progenitores e por filhos. Psicologia: Reflexão e Crítica, 26, 479-487. 10.1590/S0102-79722013000300007
Publisher
Universidade Federal do Rio Grande do Sul