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Modeling of maritime agitation for the design of maritime infraestructures: the case study of Madeira Archipelago

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The modeling of maritime agitation is a valuable tool regarding the dimensioning of maritime works - spatial planning processes - according to with the Maritime Space (POEM). Based on a probabilistic analysis of significant heights, resulting in the design wave for this dimensioning, it allows to avoid situations of structures galvanization and, consequently, flooding of urbanized areas. The maritime weather along the Autonomous Region of Madeira Island (RAM) it presents the ideal features to develop this typology of study. In this regard, it is pivotal to perform an analysis of the oceanographic and geotechnical features of Madeira Archipelago regarding the ports of Funchal, Caniçal, Porto Moniz and Porto Santo. Through informatics available data by the governmental entities, it has been possible to develop a mapping of the maritime agitation occurring on the case study sites. With the research, and considering the lack of recent bathymetric studies, and wave buoy with incomplete characterization, it has been defined the relevance of a probabilistic analysis based on a return period of a 100 years, enabling to well-design and planning that typology of infrastructures; once at a regional reality it fosters to promote a considerable increase in the life´s standards of the urban agglomerations.
A modelagem da agitação marítima é uma ferramenta valiosa no que diz respeito ao dimensionamento de obras marítimas - processos de ordenamento do território - de acordo com o Espaço Marítimo (POEM). Com base em uma análise probabilística de alturas significativas, resultando na onda de design para este dimensionamento, permite evitar situações de galvanização de estruturas e, conseqüentemente, inundações de áreas urbanizadas. O clima marítimo ao longo da Região Autónoma da Ilha da Madeira (RAM) apresenta as características ideais para desenvolver esta tipologia de estudo. A este respeito, é fundamental realizar uma análise das características oceanográficas e geotécnicas do arquipélago da Madeira em relação aos portos do Funchal, Caniçal, Porto Moniz e Porto Santo. Através de dados informáticos disponíveis pelas entidades governamentais, foi possível desenvolver um mapeamento da agitação marítima ocorrida nos sites de estudo de caso. Com a pesquisa e considerando a falta de estudos batimétricos recentes e a bóia ondulatória com caracterização incompleta, foi definida a relevância de uma análise probabilística com base em um período de retorno de 100 anos, permitindo o bom projeto e planejamento dessa tipologia de infra-estruturas; Uma vez em uma realidade regional, promove um aumento considerável dos padrões da vida das aglomerações urbanas.

Description

Keywords

Design Maritime agitation Planning Ports Spatial planning Madeira (Portugal) Agitação marítima Planeamento Portos Planeamento espacial Faculdade de Ciências Exatas da Engenharia

Citation

Gonçalves, R. S., Camacho, R. F., Lousada, S. N., & Castanho, R. A. (2018). Modeling of maritime agitation for the design of maritime infraestructures: the case study of Madeira Archipelago. Revista Brasileira de Planejamento e Desenvolvimento, 7(1), 29-50. DOI: 10.3895/rbpd.v7n1.7136

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Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR)

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