Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
261.52 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
Este ar go pretende situar a aprendizagem colabora va, cujo referencial teórico assenta na concepção constru vista da aprendizagem. Essa concepção privilegia o sen do e a sua construção, sendo que a aprendizagem é a “construção de sen do”. O ambiente de aprendizagem adquire uma nova importância no quadro desta abordagem, nomeadamente na contextualização das aprendizagens e nos processos de par cipação do indivíduo na comunidade, através dos quais se desenvolvem prá cas colabora vas. Nessa perspe va as conceções constru vistas assumem par cular relevo no quadro atual da intervenção educa va e da prá ca pedagógica.
This ar cle intends to situate collabora ve learning, whose theore cal reference is based on the construc vist concep on of learning. This concep on privileges meaning and its construc on, and learning is the “construc on of meaning”. The learning environment acquires a new importance in this approach, namely in the contextualiza on of learning and in the processes of individual par cipa on in the community through which collabora ve prac ces are developed. In this perspec ve the construc vist concepts assume par cular importance in the current moment of educa onal interven on and pedagogical prac ce.
This ar cle intends to situate collabora ve learning, whose theore cal reference is based on the construc vist concep on of learning. This concep on privileges meaning and its construc on, and learning is the “construc on of meaning”. The learning environment acquires a new importance in this approach, namely in the contextualiza on of learning and in the processes of individual par cipa on in the community through which collabora ve prac ces are developed. In this perspec ve the construc vist concepts assume par cular importance in the current moment of educa onal interven on and pedagogical prac ce.
Description
Keywords
Construtivismo Teoria sociocultural Aprendizagem colaborativa Zona de desenvolvimento proximal Competências Constructivism Sociocultural theory Collaborative learning Zone of proximal development Competences . Faculdade de Ciências Sociais
Citation
PEREIRA, Gorete. A aprendizagem colaborativa, porquê?. Série-Estudos - Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, [S.l.], p. 5-25, abr. 2018. ISSN 2318-1982. Disponível em: <http://www.serie-estudos.ucdb.br/index.php/serie-estudos/article/view/1109>. Acesso em: 28 maio 2018.
Publisher
Universidade Católica Dom Bosco