Repository logo
 
Publication

New media, new deontology: ethical constraints of online journalism

dc.contributor.authorMateus, Samuel
dc.date.accessioned2020-10-27T13:47:55Z
dc.date.available2020-10-27T13:47:55Z
dc.date.issued2019
dc.description.abstractAs New Media bring new challenges – as well as new risks – to the function and identity of journalism, there is a growing pressure to adopt – and also to adapt – self-regulatory mechanisms, such as deontological codes, in order to better determine the ethical boundaries of online journalism. This paper emphasizes key principles of New Media (such as hypermedia, hyperlinks, interactivity, glocality, customization, and instantaneity) that, together, pose legal, corporate, professional, and individual ethical constraints. Such limitations suggest a new deontology is needed for journalists to establish specific guidelines to direct their online practice. Finally, this article suggests that the first step towards a generalized ethical reassessment of online journalism could be accomplished by means of supranational deontological codes of journalism.pt_PT
dc.description.abstractHá medida que os Novos Media trazem novos desafios – bem como novos riscos – para a função e identidade do jornalismo, há uma crescente pressão para adotar – e adaptar – mecanismos de auto-regulação, como por exemplo, códigos deontológicos, a fim de melhor fixar os limites éticos do jornalismo digital. Este artigo destaca os princípios dos Novos Media (como hipermédia, hiperlinks, interatividade, glocalidade, personalização e instantaneidade) que, tomados em conjunto, colocam constrangimentos éticos de ordem jurídica, corporativa, profissional e individual. Estas limitações sugerem que uma nova deontologia é necessária para que os jornalistas possuam diretrizes específicas que direcionem a sua prática online. Sugere-se que o primeiro, passo crucial, para esta revisão ética generalizada sobre o jornalismo digital pode ser feito através de códigos deontológicos supra-nacionaispt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.citationMateus, S. (2019) New media, new deontology. Mediapolis: Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, nº 9 , 13-26. doi: 10.14195/2183-6019_9_1pt_PT
dc.identifier.doi10.14195/2183-6019_9_1pt_PT
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.13/2942
dc.language.isoengpt_PT
dc.peerreviewedyespt_PT
dc.publisherCentro de Estudos Interdisciplinares do Século XXpt_PT
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pt_PT
dc.subjectOnline journalismpt_PT
dc.subjectEthicspt_PT
dc.subjectDeontologypt_PT
dc.subjectNew mediapt_PT
dc.subjectJornalismo digitalpt_PT
dc.subjectÉticapt_PT
dc.subjectDeontologiapt_PT
dc.subjectNovos mediapt_PT
dc.subject.pt_PT
dc.subjectFaculdade de Artes e Humanidadespt_PT
dc.titleNew media, new deontology: ethical constraints of online journalismpt_PT
dc.title.alternativeNovos media, nova deontologia: constrangimentos éticos do jornalismo digitalpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage26pt_PT
oaire.citation.startPage13pt_PT
oaire.citation.titleMediapolis – Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Públicopt_PT
oaire.citation.volume9pt_PT
person.familyNameMateus
person.givenNameSamuel
person.identifier0000000069601294
person.identifier.ciencia-id7510-B725-7BE3
person.identifier.orcid0000-0002-1034-6449
person.identifier.scopus-author-id57188589802
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublicationb4dedee1-9076-4d77-a4e7-096bbc60b651
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryb4dedee1-9076-4d77-a4e7-096bbc60b651

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
New media, new deontology.pdf
Size:
168.91 KB
Format:
Adobe Portable Document Format