Repository logo
 
Loading...
Thumbnail Image
Publication

New media, new deontology: ethical constraints of online journalism

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
New media, new deontology.pdf168.91 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

As New Media bring new challenges – as well as new risks – to the function and identity of journalism, there is a growing pressure to adopt – and also to adapt – self-regulatory mechanisms, such as deontological codes, in order to better determine the ethical boundaries of online journalism. This paper emphasizes key principles of New Media (such as hypermedia, hyperlinks, interactivity, glocality, customization, and instantaneity) that, together, pose legal, corporate, professional, and individual ethical constraints. Such limitations suggest a new deontology is needed for journalists to establish specific guidelines to direct their online practice. Finally, this article suggests that the first step towards a generalized ethical reassessment of online journalism could be accomplished by means of supranational deontological codes of journalism.
Há medida que os Novos Media trazem novos desafios – bem como novos riscos – para a função e identidade do jornalismo, há uma crescente pressão para adotar – e adaptar – mecanismos de auto-regulação, como por exemplo, códigos deontológicos, a fim de melhor fixar os limites éticos do jornalismo digital. Este artigo destaca os princípios dos Novos Media (como hipermédia, hiperlinks, interatividade, glocalidade, personalização e instantaneidade) que, tomados em conjunto, colocam constrangimentos éticos de ordem jurídica, corporativa, profissional e individual. Estas limitações sugerem que uma nova deontologia é necessária para que os jornalistas possuam diretrizes específicas que direcionem a sua prática online. Sugere-se que o primeiro, passo crucial, para esta revisão ética generalizada sobre o jornalismo digital pode ser feito através de códigos deontológicos supra-nacionais

Description

Keywords

Online journalism Ethics Deontology New media Jornalismo digital Ética Deontologia Novos media . Faculdade de Artes e Humanidades

Citation

Mateus, S. (2019) New media, new deontology. Mediapolis: Revista de Comunicação, Jornalismo e Espaço Público, nº 9 , 13-26. doi: 10.14195/2183-6019_9_1

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX

Altmetrics