Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
170.41 KB | Adobe PDF |
Authors
Advisor(s)
Abstract(s)
O desenvolvimento das competências de investigação constitui uma
preocupação na formação académica de futuros psicólogos. Associada
a essa preocupação aparece ainda a discussão sobre a opção
metodológica mais adequada à investigação: a metodologia quantitativa,
a metodologia qualitativa ou mista. Com este estudo pretende-se, de
uma forma mais específica, refletir e discutir sobre a adequação e eficácia
do ensino de metodologia qualitativa, através da apresentação de uma
Unidade Curricular de Métodos de Investigação. Participaram 12 alunos
(10 mulheres e 2 homens), com uma média de idade de 25,4 anos,
que frequentavam a disciplina Métodos de Investigação II, integrada no
1º ano do plano curricular de um curso de 2º ciclo em Psicologia da
Educação, numa universidade portuguesa. Os dados foram recolhidos
através de uma narrativa individual sobre o funcionamento da disciplina
em estudo e foram analisados com recurso a análise de conteúdo, em
função de 2 tópicos. Em relação ao tópico de análise sobre a Dinâmica
das Aulas registaram-se categorias como: Clima de aula e motivação,
Estratégias pedagógicas e Papel do Professor; e, em relação ao tópico
Abordagem Qualitativa registaram-se categorias como: Esclarecimento
e conhecimento, Rigor e validade, Experienciação e Ética. Os resultados
traduzem, na generalidade, satisfação com a dinâmica das aulas bem
como a aquisição de conhecimento e de competências de investigação
qualitativa, revelando adequação e eficácia no ensino de investigação
qualitativa. Tecem-se algumas considerações e apresentam-se linhas
orientadores para trabalhos futuros.
The development of research skills is a concern in the academic training of future psychologists. Associated with this concern, there is also a discussion about the most appropriate methodological option for research: quantitative, qualitative or mixed methodology. The main goal of this study is to reflect and to discuss, in a more specific way, the adequacy and the effectiveness of teaching qualitative research, through the presentation of a course of Research Methods. Participants were 12 students (10 women and 2 men), with a mean age of 25.4 years old, who participated in the course of Research Methods II, integrated in the 1st year of the curricular plan of a 2nd cycle course in Educational Psychology, in a Portuguese university. The data were collected through an individual narrative about the functioning of the course and were analyzed using content analysis, based on 2 topics. In the topic Dynamics of Classes were registered categories such as: Classroom climate and motivation, Pedagogical strategies and Teacher’s role. In the topic Qualitative Approach there were categories such as: Clarification and knowledge, Rigor and validity, Experience, and Ethics. The results generally reflect satisfaction with the dynamics of the classes as well as the acquisition of knowledge and qualitative research skills, revealing adequacy and effectiveness of teaching qualitative research. Some considerations are discussed and guidelines for future work are presented.
The development of research skills is a concern in the academic training of future psychologists. Associated with this concern, there is also a discussion about the most appropriate methodological option for research: quantitative, qualitative or mixed methodology. The main goal of this study is to reflect and to discuss, in a more specific way, the adequacy and the effectiveness of teaching qualitative research, through the presentation of a course of Research Methods. Participants were 12 students (10 women and 2 men), with a mean age of 25.4 years old, who participated in the course of Research Methods II, integrated in the 1st year of the curricular plan of a 2nd cycle course in Educational Psychology, in a Portuguese university. The data were collected through an individual narrative about the functioning of the course and were analyzed using content analysis, based on 2 topics. In the topic Dynamics of Classes were registered categories such as: Classroom climate and motivation, Pedagogical strategies and Teacher’s role. In the topic Qualitative Approach there were categories such as: Clarification and knowledge, Rigor and validity, Experience, and Ethics. The results generally reflect satisfaction with the dynamics of the classes as well as the acquisition of knowledge and qualitative research skills, revealing adequacy and effectiveness of teaching qualitative research. Some considerations are discussed and guidelines for future work are presented.
Description
Keywords
Investigação qualitativa Prática pedagógica Competências de investigação Psicologia da educação Qualitative research Teaching practice Research skills Educational psychology . Faculdade de Artes e Humanidades
Citation
Antunes, A. P. (2017). Formação académica em metodologia qualitativa: prática pedagógica em psicologia da educação. Revista Lusófona de Educação, (36), 147-161. 10.24140/issn.1645-7250.rle36.10
Publisher
Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento (CeiED) do Instituto de Educação da Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias